Как лайковете и коментарите могат да променят развитието на мозъците на подрастващите?

49

Според проведено ново проучване, честото проверяване на социалните мрежи на дневна база от подрастващите, може да доведе до известни промени в развитието на техните мозъци.

Изграждането на навик за честото проверяване на социалните медии от подрастващите е свързано с промени в развитието на мозъка, докато растат, предупреждава ново проучване, пише Independent.

Изследването, публикувано във вторник в JAMA Pediatrics, установи, че мозъците на подрастващите може да станат по-чувствителни, когато очакват социални „награди“ и „наказания“ с течение на времето с често и увеличено използване на социални медии.

„Констатациите показват, че децата, които растат, проверявайки социалните медии по-често, стават свръхчувствителни към обратната връзка от своите връстници“, каза съавторът на изследването Ева Телцер от Университета на Северна Каролина-Чапъл Хил в изявление.

В проучването учените проследиха около 170 ученици от държавни средни училища в селските райони на Северна Каролина в продължение на три години.

Изследователите проследиха в началото на проучването колко често участниците съобщават, че проверяват популярни социални медийни платформи – Facebook, Instagram и Snapchat – като отговорите варират от по-малко от веднъж до повече от 20 пъти на ден.

„Въпреки че тази повишена чувствителност към социалната обратна връзка може да насърчи бъдещо натрапчиво използване на социални медии, тя може също да отразява възможно адаптивно поведение, което ще позволи на тийнейджърите да се ориентират във все по-дигитален свят“, каза съавторът на изследването Мария Маза.

Учените казват, че харесванията, коментарите, известията и съобщенията в социалните медийни платформи осигуряват постоянен и непредвидим поток от социална обратна връзка.

„Тези социални данни са чести, непоследователни и често възнаграждаващи, което ги прави особено мощни подсилващи средства, които могат да накарат потребителите да проверяват социалните медии многократно“, обясни Кара Фокс, друг автор на изследването.

Проучването установи, че участниците, които обичайно проверяват поведението, показват различни промени в развитието на мозъка.

При тези участници изследователите са открили специфични промени в мозъчните области, включващи „мотивационни и когнитивни контролни мрежи“ в отговор на очакване на социални награди и наказания в сравнение с тези, които са участвали в необичайно поведение на проверка.

Превод и редакция: Пламена Сутева