Разговаряме с Полина Коцева, собственик на FUNтазия, по важните теми за детското развитие и международните инициативи, свързани с него, в които нейният екип участва. Организацията на г-жа Коцева работи активно по програми за Емоционална интелигентност при децата, които в развитите държави са важна част от детското образование и възпитание от над 20 години насам. Тъй като темата стана популярна у нас сравнително скоро, поканихме г-жа Коцева да ни сподели повече.
-Здравейте, г-жо Коцева. Споделете накратко какво е Емоционалната интелигентност?
Емоционалната интелигентност (EQ) е нивото на способността ни да разбираме себе си, другите хора, какво ги мотивира и как да работим съвместно с тях! ЕQ е глобална интелигентност. Поради нея ние не се страхуваме от емоциите си и не ги потискаме, а напротив – използваме ги и ги приемаме като нормална част от живота си. Развиването на Емоционалната интелигентност (EQ) започва от изводите за възпитание и образование на децата и се простира до значението й на работното място и по-точно, във всички човешки взаимоотношения и усилия.
За разлика от IQ, което, измерено веднъж си остава за цял живот като капацитет на познавателни способности – това, което се развива през целия ни живот, освен обема от нова информация, е емоционалният ни свят – социалният ни опит, способността ни да общуваме, да се съобразяваме, да съчувстваме, да изразяваме себе си и т.н. Ако не работим над емоционалния свят не можем да се развиваме наистина.
-Защо темата за развитие на ЕQ при децата навлиза толкова късно в България?
Понятието ЕQ съществува от над 20 години. Нашата работа е концентрирана в развитието на EQ от ранна детска възраст. EQ при децата е обект на едни от най-мащабните изследвания на международно ниво. В над 100 държави от години насам съществува учебната дисциплина “Social and Emotional Learning” – SEL (Социални и Емоционални науки), която среща институционална и експертна подкрепа. За голямо мое съжаление, в частното и държавното образование в България – SEL не присъства до днес.
Парадоксално е, че българите сме толкова високо-емоционални и темпераментни, а в България първите авторски методически материали за деца на български език бяха създадени от нашия екип едва преди около година.
В България от години се дискутират темите за детската агресия и авто-агресия, стреса, емоционалните травми – като пречка за успешно реализиране в която и да е сфера от живота, състоянията на депресия и burnout. Развитието на ЕQ от ранна детска възраст дава научно-доказани положителни резултати точно в тези направления. Затова е съществено важно темата да получи нужния широк обществен отзвук.
-Вие сте организацията, която първа адаптира авторски материали за развитие на ЕQ при децата. Какво да очакваме в бъдеще?
Двете ни основни цели са да има възможно най-широка интеграция в българското образование и най-голямо разпространение сред родителите.
Проучванията красноречиво показват, че работата по EQ води до значително редуциране на конфликтите между ученици. Същевременно изграждането на навик у децата за споделяне на своите чувства и емоции с родителя, е задължително в процеса на тяхното израстване.
Затова разработваме материали както за педагози и психолози, така и за родители.
Ресурсите, които сме създали до момента, са базирани на един от най-авторитетните и ефективни подходи за работа по EQ – методът „RULER”,базиран на дългогодишни проучвания и резултат от работата на учените от университета в Йейл. По-голямата част от ресурсите ни са безплатни, например „Дневник на емоциите” и „Барометър на емоциите” – за работа вкъщи и в час. Имаме и две безплатни песни на български език по методиката – „Как се чувствам” и „Жълтия танц”.
В момента специалистите, работещи с деца, могат да поръчат табла за класните стаи, детските градини и училища. В тази връзка търсим варианти за финансиране относно осигуряване на ресурси за развитие на EQ за повече учебни заведения в страната.
Предстои ни да пуснем специални материали за работа по EQ у дома и в училище, още песнички, помагала, методически указания.
Вие сте един от 30-те международни партньори в организирането на международен Фестивал за развиване на ЕQ при децата. Ще има ли тази година участие от България.
В периода 20-24 ноември ще отпразнуваме Световния ден на децата, като на 24.11.2018 в София ще проведем Mеждународния POP-UP Festival.
Фестивалът се организира на международно ниво от най-голямата организация, посветена изцяло на развитието на EQ – “Six Seconds”. “FUNтазия” организира инициативите на национално ниво.
Изключително се вълнуваме да бъдем част от ключовите партньори в международната инициатива заедно с авторитетните организации като UNICEF, CASEL, Committee for Children, Harper Collins Publishers, SABIS® и др. Фестивалът ще се проведе в 150 държави в света – тази година и България е една от тях.
В момента сме в процес на търсене на доброволци и партньори, с които провеждането на фестивалните инициативи да могат да се случат в повече градове от България.
Адаптирали сме на български език всички материали, за провеждане на игри и дискусии с деца по време на фестивалните дни, любезно предоставени ни от професионалистите в “Six Seconds”.
Вашата работа по ЕQ включва участието ви в инициативите от Програмата за Устойчиво развитие на ООН. Може ли да ни разкажете повече.
Всъщност POP-UP Festival е едно от многобройните събития в подкрепа на Програмата.
FUNтазия е доброволец по TG 4-2, TG 4-3, TG 4-5 и TG 4-7 от STG 4 „Quality Education“ в Програмата на ООН. Съответно и педагозите на FUNтазия са сертифицирани от Microsoft Educator Network (MSEN) за уроците по STG 4 „Quality Education“.
На 25.09.2018г. се включихме в World`s Largest lesson – проект за уроци към деца и тийнейджъри, които целят да представят 17-те цели от Програмата.
Призоваваме и се надяваме повече хора от България да участват активно. Програмата е отлична за децата ни – учи ги на съпричастност, навици за грижа към околната среда, толерантност, подкрепа и пр. Дава им възможност да се замислят за културата на общуване и начин на живот, около които цял свят се обединява.
Всеки учител може да получи достъп до страхотните материали – книги, комикси, методически указания, видеа и др. Надявам се колегите да се възползват.
Можете ли да дадете своя съвет към родителите по темите от нашия разговор?
Тепърва ще имаме много помощни материали специално за родителите. Разбира се, ако не сме създали необходимата среда за използването им, тези материали ще бъдат точно толкова безполезни, колкото да имаме ключ, който не отключва нито една врата. А идеята е именно „отключването” .
Нашите деца ни научиха на нещо много съкровено, което мога да споделя като съвет. Разказвайте им по една история вечер преди лягане. Ваша история, истинска – от вашия живот. Отделете си време да помислите над нея, какво тя ви е дала в бъдеще… На какво ви е научила. Забелязали ли сте колко много децата искат да приличат на нас възрастните. Утре – те ще пожелаят да ви разкажат тяхната история. Ще са обръщали внимание на все повече детайли от деня си, за да могат да ви я разкажат както вие на тях. Ще ви отговорят на въпросите „Как си?”, „Как се чувстваш?” – без дори да сте ги задали, но те ще знаят, че ВАС ви е грижа наистина за това и, че имат своето време да го споделят с вас.
А именно в това е смисълът на всичко – да се разкажем един пред друг, да се споделим, да се почувстваме, за да се разберем и да можем да си помогнем. Не просто на себе си – а един на друг. Може би ни се струва, че децата искат твърде много от нас понякога. Всъщност те искат просто да бъдем истински с тях.
Това им помага и те да намерят своята истина за себе си, сред многото примери за подражание, които имат ежедневно. И да бъдат такива. Това е всъщност единственото ДАВАНЕ, от което те имат най-съществена нужда да получат именно от вас. И то е много простичко.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама