Колко често трябва да правим профилактика на компютъра?

73

Компютрите са устройства, които все по-масово навлизат в живота ни. Тяхната безпроблемна функционалност е важна и вероятно от подобно устройство вече разглеждате и този сайт. Ето защо редовната поддръжка е наложителна. Но колко често трябва да се прави профилактика? Какво включва тя? Споделят от онлайн магазин за доставка на употребявана компютърна техника Kvantservice.com.

Защо е необходима профилактика на компютъра?

Когато използвате вашите компютри и лаптопи, с времето те се замърсява от околната среда, както и се натоварват от натрупаните програми, файлове и данни. При редовна профилактика и отговорно отношение към околните условия, устройствата ни и техните компоненти (като процесор или батерия например) ще издържат на дълги години работа с максималната си производителност. Когато се прави редовна поддръжка, се удължава животът (или експлоатационният период) на хардуера и софтуера и те функционират безпроблемно.

В какво се състои профилактиката на компютъра?

Осигуряването на подходящи условия за правилното функциониране на системата е ключово за нейната работа. В настолните и преносимите компютри има различни вентилатори, осигуряващи постоянното циркулиране на въздушни потоци, което помага за правилното охлаждане на горещите части. С времето се натрупват прахови частици в охладителните радиатори и това започва да действа като изолатор. Така се намалява възможността за разсейване на топлината и системата започва да загрява и съответно да забива. Затова е нужно да се извърши внимателното им почистване.

Необходимо е също и дефрагментиране на твърдия диск, пускане на антивирусния софтуер за проверка за налични вируси, на почистващи програми, изтриващи бисквитките от браузъра и всички временни файлове от системата, актуализиране на различните програми и отстраняване на ненужните малки по размер файлове, които забавят работата на устройството. Препоръчително е профилактиката да се извършва от специалист.

Колко често трябва да извършваме профилактика?

Въпросът относно честотата зависи от много фактори, най-вече от времето на използване, условията на околната среда и конкретните изисквания. Добре е профилактиката да се прави поне веднъж годишно.

При по-интензивна употреба може да се наложи обслужването да се прави и на по-кратки интервали – на всеки шест месеца. При поява на проблеми, като по-бавна функционалност, чести грешки или невъзможност за стартиране, може да се наложи и по-често почистване, а дори и нужда от ремонт в сервиз. Ако устройството е още в гаранция, обектът, който извършва поправката, трябва да е оторизиран, за да продължи да важи гаранционното обслужване.

Има няколко допълнителни препоръки, свързани с хардуерната и софтуерната поддръжка, които можете да следвате сами в домашни условия регулярно и дори ежедневно:

  • обновявайте операционната система и програмите – това ще ви предостави най-актуалните функции и ще поддържа сигурността на устройството ви;
  • избягвайте излишното инсталиране на програми – в противен случай те биха забавили работата на компютъра, което би наложило евентуално преинсталиране на операционната система;
  • редовно почиствайте компютъра – това включва избърсване на неговата периферия (клавиатура, мишка и екран), както и изсмукване на праха от вентилационните отвори на кутията;
  • използвайте UPS (непрекъсваемо захранване) – ще предпази машината от внезапно прекъсване на захранването, което може да повреди отделни компоненти;
  • избягвайте отварянето на непознати електронни писма и връзки – могат да съдържат зловреден софтуер, който да зарази компютъра.

Добре е да знаем, че профилактиката не е само еднократна процедура, а е ежегодна рутинна грижа, за да се поддържа работата на компютърната конфигурация оптимална.