Телескопът Webb на НАСА открива огромна „неоткрита страна“ от галактики, напълно различни от нашата (ВИДЕО)

Телескопът Webb на НАСА откри огромна „неоткрита страна“ от галактики от ранната вселена.

Галактиките са съществували около 400 милиона години след Големия взрив – и са невероятно ярки, озадачаващи астрономите. Те са толкова ярки, че изглежда предизвикват нашето разбиране за това как се формират галактиките, казват учените.

„Тези наблюдения просто карат главата ви да експлодира“, каза в изявление Паола Сантини, един от авторите на статия, описваща новите открития. „Това е изцяло нова глава в астрономията.
„Това е като археологически разкопки и изведнъж намирате изгубен град или нещо, за което не сте знаели. Просто е потресаващо.“

Уеб позволи на учените да видят звездна светлина, която е по-далечна от която и да е виждана досега – което означава също, че е по-стара от всяка звезда, която сме забелязвали преди. По-старата от двете новооткрити галактики – GLASS-z12, появила се само около 350 милиона години след Големия взрив – е с 50 милиона години по-стара от предишния рекордьор.

Двете галактики остаряват означава, че са забележително различни от нашите собствени галактики и тези много по-зрели галактики, които ни заобикалят днес.

Те са с много различна форма, например. Те са смачкани в сфери или дискове, които са много по-малки от нашата собствена галактика.

Те също много бързо превръщат газа в звезди. Те може да са започнали да раждат звезди само 100 милиона години след възникването на Вселената – преди почти 14 милиарда години.

Това предполага, че Вселената е започнала да свети по-бързо, отколкото хората биха предположили.

„Намерихме нещо, което е невероятно завладяващо. Тези галактики трябва да са започнали да се събират може би само 100 милиона години след големия взрив. Никой не е очаквал, че тъмните векове ще са приключили толкова рано“, каза Гарт Илингуърт от Калифорнийския университет в Санта Круз, член на изследователския екип, в изявление.

„Първичната вселена би била само една стотна от сегашната си възраст. Това е отрязък от време в развиващия се космос на 13,8 милиарда години.

Все още не е ясна причината за тяхната яркост. Те могат да бъдат масивни, с много звезди с по-ниска маса или по-малки, но с много по-малко много ярки звезди.
Учените се надяват да решат тези въпроси и повече с по-подробни наблюдения от телескопа Webb. Новите открития идват от данни, събрани само дни след началото на наблюденията.

Галактиките – до голяма степен скрити досега – са само най-новото откритие от космическия телескоп Джеймс Уеб на НАСА, който наднича дълбоко в космоса.

„Всичко, което виждаме, е ново. Уеб ни показва, че има много богата вселена отвъд това, което сме си представяли“, каза Томазо Треу от Калифорнийския университет в Лос Анджелис, главен изследовател на една от програмите на Уеб.