Учени обучават риби-математици

37

Ново проучване разкрива, че рибите са способни да решават прости математически задачи, също като хората

Изследователи от Германия са установили, че и цихлидите, и скатовете са способни да разпознават и изчисляват малки задачи, без да се налага да броят – точно както човек гледа дребните си пари на масата, съобщават БГНЕС.

„Обучихме животните да извършват прости събирания и изваждания“, обяснява д-р Вера Шлюсел от Института по зоология към Университета в Бон. „При това те трябваше да увеличават или намаляват първоначална стойност с единица“.

Въпреки че някои наричат рибите „глупаците на животинското царство“ заради продължителността на паметта им – която може да трае само три секунди, новото изследване разкрива способността им за събиране и изваждане от едно до пет.

Числените им умения са на нивото на други видове безгръбначни и гръбначни животни и експертите започват да подозират, че те са толкова интелигентни, колкото птиците и бозайниците.

При експериментите екипът обучава животните да разпознават синия и жълтия цвят като символи за събиране или изваждане с коефициент едно. Осем от рибите били сладководни скатове, а останалите – вид цихлиди. По време на експериментите синьото означавало „добави единица“, а жълтото – „извади единица“.

Авторите на изследването показали на всяка от рибите карти с фигури, изобразяващи единия или другия цвят в аквариума им, и след това им представили две вратички. Те съдържали знаци с различен брой фигури – една от които била правилният математически отговор. Например, ако рибката види три сини фигури, тя ще прибави единица към три и ще преплува през вратата, на която са изобразени четири фигури – получавайки хранителна награда за правилния отговор.

Шест риби цихлиди и три ската се научили последователно да свързват синьото със събиране, а жълтото – с изваждане. Средно за решаването на математическите задачи на цихлидите били необходими 28 урока, а на скатовете – 68 урока. Като цяло те се представили добре, въпреки че събирането било по-лесно за усвояване. Като цяло успехът на рибите цихлиди е различен, като те отговарят правилно в 296 от 381 теста (78%). В същото време скатовете отговорили на 169 от 180 (94 %). При теста за изваждане цихлидите отговорили правилно на 264 от 381 (69%), докато скатовете се справили със 161 от 180 (89%).

Екипът отбелязва, че откритията им са изненадващи, тъй като математическите умения нямат очевидна полза за нито един от видовете. „Нито един от видовете не гнезди, нито има налична информация за предпочитания към определени по големина социални групи“, казват изследователите. Възможно е обаче рибите, които са добри по математика, да имат важни екологични предимства, които учените все още не са открили.

„Аритметичните способности биха могли да бъдат един от многото когнитивни странични продукти, полезни за подобряване на индивидуалното разпознаване (напр. чрез използване на фенотипни характеристики) или да помогнат за откриване на променящи се условия на околната среда или социални условия“, обяснява екипът. „Тъй като и двата вида живеят в сложни местообитания (скалисто езеро и среда на коралов риф), определена степен на поведенческа гъвкавост е от съществено значение за оцеляването.“

По публикацията работи: Силвана Димитрова