Екип от изследователи на НАСА отново използва въздушната лаборатория DC-8 на НАСА, за да изследва ледени кристали – и повече – в сърцето на големи гръмотевични бури в опит да подобри дизайна на реактивните двигатели и да повиши безопасността на полетите
Работата е част от изследователската дейност на НАСА с високо съдържание на ледена вода (HIWC), която преди това е провела две кампании за изследване на полети: първата от Флорида през 2015 г. , а втората от Флорида, Калифорния и Хавай през 2018 г, съобщават от НАСА.
Сега екипът отново се заема с него, провеждайки летателна кампания през юли край югоизточните брегове на Съединените щати и Мексиканския залив. Този път екипът, който включва Федералната авиационна администрация (FAA) и японски партньори – използва летище Сесил в Джаксънвил, Флорида, като своя база за операции.
„За тази кампания правим нещо малко по-различно. Нашият приоритет е да извършваме полети в региони с аерозоли, създадени от човека, за да разберем по-добре какъв ефект имат върху развитието на високи концентрации на ледени кристали“, каза Томас Ратваски, главен изследовател на HIWC от изследователския център Glenn на НАСА в Кливланд.
Аерозоли 101
Аерозолите са малки частици в атмосферата, които са резултат от различни естествени и създадени от човека източници. Изгарянето на изкопаеми горива, промишлените емисии и селскостопанската дейност са само няколко примера. Веднъж изпуснати във въздуха, тези замърсяващи аерозоли се движат през атмосферата и в крайна сметка могат да бъдат пренесени над океана. След като взаимодействат с конвективни системи, една теория предполага, че те могат да увеличат концентрациите на ледени кристали, присъстващи в гръмотевична буря – въпреки че точно как работи това сложно взаимодействие като цяло е неизвестно.
В тези бури, по-специално мезомащабни конвективни системи, се образуват високи концентрации на ледени кристали. Когато самолет лети през тях, мощността и производителността на реактивните му двигатели могат да намалеят. Ето защо изследователите на HIWC събират данни за ледените кристали, тяхното разпространение и ефекта им върху реактивните двигатели.
С тази допълнителна полетна кампания, която се опитва да проучи аерозоли, HIWC преодолява празнина в съществуващите данни, които регулаторните органи ще използват, за да обмислят нови стандарти за безопасност за смекчаване на ледените кристали.
„Искаме да сме сигурни, че средите с високо съдържание на аерозол са представени в този набор от данни. Много от днешните двигатели не трябваше да демонстрират способност да летят в тези условия на ледени кристали, но бъдещите ще го направят“, каза Ратваски.
Не охлаждайте джетовете си
През последните 30 години има повече от 170 докладвани инцидента със загуба на мощност и повреда на двигателя в реактивни самолети за търговски транспорт, като самолети, когато летят през конвективни системи.
Ето как се случва: струи летят през зона с висока концентрация на ледени кристали. Някои от ледените кристали влизат в сърцевината на двигателя – където се генерира неговата мощност. При някои условия ледените кристали образуват слой кишава вода вътре в критични компоненти като компресора. Предаването на топлина от двигателя в ледената киша води до натрупване на лед в компресора. Когато този лед се отдели, може да настъпи загуба на мощност на двигателя или повреда.
На други места в самолета инструментите, събиращи важна информация за пилотите, като скоростта на самолета, също могат да бъдат блокирани от ледени кристали, което води до грешни и неточни показания в пилотската кабина. За да научи ролята, която играят аерозолите в развитието на високи концентрации на ледени кристали, влияещи върху работата на самолета, HIWC използва самолета DC-8 на НАСА , базиран на Центъра за летателни изследвания на НАСА Армстронг в Калифорния, и лети през бури с голямо количество и от двете ледени кристали и аерозоли.
Летяща лаборатория
Екипът на HIWC усъвършенства DC-8 на НАСА с техните инструменти за събиране на данни и друга технология, което позволява на бордовите изследователи да изучават околната среда в реално време.
На лявото крило и носа на DC-8 има устройства за измерване на общото съдържание на вода в облаците, през които самолетът лети, както и сонда за измерване на по-малки капчици с размер на облак. Междувременно дясното крило е дом на инструменти за частици, способни да измерват размера и формата на по-големите ледени частици. Вътре в носа има модифициран метеорологичен радар, използван в сътрудничество с изследователи от изследователския център на НАСА в Лангли във Вирджиния, за откриване на условия на буря преди траекторията на полета на DC-8.
Нов инструмент, добавен към самолета за тази полетна кампания, е сондата за аерозолен спектрометър с пасивна кухина. Това подобно на кутия устройство измерва броя на аерозолите във въздуха. Университетът Нагоя в Япония притежава и управлява този и други аерозолни инструменти и си сътрудничи с HIWC в изследването. От десния борд на самолета има вход, който насочва въздуха в самия самолет, където той преминава през серия от инструменти, преди да бъде източен от самолета по-надолу по течението. Вътре в DC-8 има стелажи с монитори, дисплеи и други станции, където изследователите седят и преглеждат данните, докато летят. Всеки полет продължава приблизително седем часа и се изминават хиляди мили с различни скорости и височини.
В типичен профил на полета екипът лети на същата по-висока надморска височина като самолетите, за да лети през ледени кристали. След това те се спускат на много ниска надморска височина – дори под 1000 фута – за да преследват аерозоли, преди да са се издигнали в бурята и да са взаимодействали с облака и ледените кристали. Бъдете спокойни; безопасността е от първостепенно значение. Самолетът е в ръцете на експерти, които знаят какво да очакват и как да се справят с ледените кристали.
„Ние не летим никъде по-различно от полета на самолет, така че можем да получим данни, които са приложими за нормални операции. Нашите пилоти и целият екип са наясно с опасностите за работата на двигателя и системата за въздушни данни, причинени от HIWC, и ние използваме процедури за минимизиране на тези опасности“, каза Ратваски.Високо летящи партньорства. Тясното сътрудничество между няколко организации, които са допринесли както с опит, така и с финансиране на проекти, правят работата на HIWC възможна.
„Не бихме могли да направим това без цялото сътрудничество както вътрешно, така и външно за НАСА. Имаме научната група от Лангли, групата за обледеняване от Глен и самолета от Армстронг. FAA поддържа инструментите, а университетът в Нагоя и Японската метеорологична агенция предоставиха своя опит и аерозолни инструменти“, каза Ратваски.
След летателната кампания следващата стъпка е да се обработят данните, след което да се предадат на FAA и други органи, като Консултативния комитет за създаване на правила за авиация Ice Crystal Icing. След като бъдат проучени, сравнително новите стандарти за сертифициране на реактивни двигатели ще бъдат оценени и биха могли почти да премахнат инциденти със загуба на мощност поради ледени кристали в конвективни системи.
По публикацията работи: Силвана Димитрова
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment