Учени откриха динозавър с лице на крокодил

Динозавър с лице на крокодил, по-голям от лондонски автобус, беше открит на остров Уайт. „White Rock spinosaurid“ може да е най-големият сухоземен хищник, който някога е бродил в Европа. Дълъг над 32 фута и тежащ няколко тона

Останките на най-големия хищен динозавър, откриван някога в Европа, са открити на остров Уайт. Палеонтолозите казват, че огромният динозавър с лице на крокодил – който е с дължина около 10 метра почти колкото лондонски автобус – е живял преди 125 милиона години и е щял да тежи няколко тона. „Гигантският убиец“ е бил член на спинозавридите, първите динозаври, за които е известно, че плуват, така че може да е бил в състояние да ловува както във водата, така и на сушата. Щеше да живее в началото на период на покачване на морското равнище и щеше да дебне лагуни и пясъчни равнини в търсене на храна, предават dailymail.

Няколко праисторически кости, принадлежащи на „Спинозаврид от Бялата скала“ – наречен така заради геоложкия слой, в който са открити останките – са открити на острова край южния бряг на Англия.

Те включват огромни тазови и опашни прешлени и оттогава са анализирани от учени от университета в Саутхемптън.

Докторантът Крис Баркър каза: „Това беше огромно животно, надвишаващо 10 метра (32,8 фута) дължина и вероятно няколко тона тегло. „Съдейки по някои от измеренията, изглежда, че представлява един от най-големите хищни динозаври, откривани някога в Европа – може би дори най-големият досега известен. „Жалко, че е известно само от малко количество материал, но това е достатъчно, за да покаже, че е било огромно създание.“

Останките са открити от ловеца на динозаври Ник Чейс, който оттогава е починал близо до Комптън Чайн, на югозападния бряг на остров Уайт в геоложката структура на формацията Vectis и сега са изложени в музея на острова на динозаврите в Сандаун.

Д-р Нийл Гостлинг, автор на изследването, публикувано в списанието PeerJ, каза: „Необичайно е, че този екземпляр е ерозирал от формацията Vectis, която е известна като бедна на фосили на динозаври.

„Вероятно това ще бъде най-младият материал за спинозавър, известен досега от Обединеното кралство.“

Съавторът Дарън Найш каза: „Това ново животно подкрепя предишния ни аргумент – публикуван миналата година – че спинозаврите са възникнали и диверсифицирали се в Западна Европа, преди да станат по-широко разпространени.

„Тъй като в момента е известно само от фрагменти, не сме му дали официално научно име“, добави г-н Найш.

„Надяваме се, че с времето ще се появят допълнителни останки.“

Учените предполагат, че следи върху костта, включително малки тунели, пробити в буца на таза, показват, че тялото на гигантския динозавър би било взето от чистачи и разложители, след като е умряло.

Съавторът Джеръми Локууд, докторант в Университета в Портсмут и Музея за естествена история, каза: „Смятаме, че са причинени от ларви, които ядат кости от вид бръмбар-чистач.

„Интересна мисъл е, че този гигантски убиец се превърна в храна за множество насекоми.“

Изследователите се надяват да разгледат микроскопичните вътрешни свойства на костите в близко бъдеще, което може да предостави информация за скоростта на растеж на динозавъра и възможната възраст.

Най-големият известен спинозаврид е Spinosaurus, който дори беше джудже от страховития T. rex.

По публикацията работи: Станислава Гавазова