Учени извършиха наблюдение на много ранен етап на формиране на планета (СНИМКА)

Планетата се класифицира като газов гигант и е около девет пъти по-голяма от Юпитер

Учени извършиха наблюдение над огромна планета, около девет пъти по-голяма от масата на Юпитер, в забележително ранен етап на формиране, предаде Ройтерс.

Учените разказват, че са успели да видят образуването на планетата, докато е още “в утробата”, като това е откритие, което създава въпросителни около разбирането за образуването на планетите.

Изследователите са използвали телескопа Subaru, разположен близо до върха на неактивен хавайски вулкан, и орбиталния космически телескоп Хъбъл, за да открият и изучават газовия гигант.

„Смятаме, че планетата все още е в много ранен етап в процеса си на „зараждане“, каза астрофизикът Тейн Къри. „Доказателствата сочат, че това е най-ранният етап на формиране, наблюдаван някога за газов гигант“, допълва той.

Известни са около 5000 планети извън Слънчевата система или екзопланети. Почти всички се движат в орбити около звезди между Слънцето и най-отдалечената от него планета Нептун. Но новооткритата AB Aur b е три пъти по-далече от разстоянието между Нептун и Слънцето, както и  93 пъти по-отдалечена от звездата си, отколкото е Земята от Слънцето.

Раждането на планетата изглежда следва различен процес от стандартния модел на планетарно формиране.

„Конвенционалното мислене е, че повечето, ако не всички планети, се образуват чрез бавно натрупване на твърди вещества върху скалисто ядро. Когато то е достатъчно масивно, започва да се натрупва газ“, каза астрономът и съавторът на изследването Оливие Гийон от Аризонския университет.  „При този ​​процес обаче не може да се образуват планети-гиганти на голямо орбитално разстояние“, така че откритието повдига въпроси около теорията за формирането на планетата.

Изследователите вярват, че AB Aur b се формира в сценарий, при който дискът около звездата се охлажда и гравитацията го кара да се фрагментира на една или повече масивни бучки, които се образуват в планети.

„Новите астрономически наблюдения непрекъснато оспорват нашите настоящи теории, като в крайна сметка подобряват разбирането ни за Вселената“, каза Гуйон. „Формирането на планетата е много сложно и объркано, с много изненади, които тепърва предстоят.

Превод и редакция: Пламена Сутева