Задържаха за постоянно капитана и помощник-капитана на Vera SU

186

След проведено заседание днес, Апелативният съд във Варна реши да остави за постоянно в ареста капитана на Vera SU и неговият втори помощник-капитан

Варненският апелативен съд потвърди най-тежката мярка за неотклонение спрямо капитана и втория помощник-капитан на заседналия товарен кораб Вера Су. Двамата обжалваха наложеното от Добричкия окръжен съд „задържане под стража“ пред горната инстанция. Решението на втора инстанция не подлежи на обжалване.

Защитата на двамата моряци поиска да бъдат поставени под домашен арест като представи договор, с който корабособственика е наел квартира, където те да останат. Защитата изложи като довод и актове на международни организации, призоваващи държавите към справедливо отношение спрямо моряци, участвали в инциденти, предвид статута им на особена категория работници. 

Въпреки това, Апелативният съд във Варна сподели доводите на първата инстанция, че могат да се укрият. Представеният договор за наем на имот, в който да пребивават, не може да гарантира, че няма да се укрият. Двамата са турски граждани, а българските съдебни власти нямат възможност да изискат задължително им предаване.

Европейската заповед за арест е неотносима към Турция, която не е член на ЕС. От държавното обвинение поясниха, че според Международната конвенция по морско право, България разполага с пълна юрисдикция, след като престъплението е извършено в български териториални води и засяга интересите на българската държава. 

В залата 59-годишният капитан на „Вера Су“ – Хайдар Ергюн, обяви, че от 40 години е в морето и за първи път му се случва нещо подобно. Изрази съжаление за катастрофата и завърши с думите: „Все още съм капитан на „Вера Су“, защото един капитан не изоставя кораба си“.

26-годишният втори помощник Кемал Айхан сподели, че все още е в началото на кариерата си и иска да изчисти името си, за да върви нагоре в професията.

Като намери жалбите на Хайдар Е. и Кемал А. за неоснователни, съдът посочи, че мъжете са привлечени за тежко умишлено престъпление, за което законът предвижда между 5 и 15 години лишаване от свобода. Въпреки началния етап от разследването са налице достатъчно доказателства, водещи до извод за съпричастността им към деянието: протоколи за оглед и за доброволно предаване, свидетелски показания на членовете на екипажа и на служители на граничните власти, както и многобройни писмени доказателства, подлежащи на анализ.