Учени установиха, че човешкото ДНК може да бъде събрано и от въздуха

Изследователи от Лондонския университет на Кралица Мери за първи път показаха, че човешкото ДНК може да бъде събрано от въздуха, пишат от IFL Science

Откритието би могло да осигури нови техники при криминалисти и антрополози, а  също така би могло да установи причината за предаването на болестите по въздушно-капков път, обясняват учените.

Екипът е проучил дали ДНК на околната среда (eDNA) може да бъде събрана от проби от въздуха и използвана за идентифициране на животински видове. Повечето подобни изследвания до момента са фокусирани върху събирането на eDNA от вода.

В ново изследване, публикувано в списание Peerj, учени от университета „Кралица Мери“ в Лондон показаха как животинската ДНК може да бъде събрана буквално от въздуха.

Изследователите изсмукват въздушни проби от дупките, в които живеят голите земекопи, както и в стаята, в която животните са били приютени, и впоследствие използват вече съществуващите техники, за да открият ДНК секвенции в събрания от тях въздух. И успяват.

Нещо повече намират начин да  идентифицират и наличието на човешко ДНК както в стаята, така и в дупките на голите земекопи. Първоначално специалистите предполагат, че вероятно става дума за замърсяване на средата, но впоследствие става ясно, че генетичният материал се отдалечава от своя първоизточник и се разпространява из околната среда.

Разбира се, тепърва предстои техниката да се усъвършенства. Макар и очевидно събирането на ДНК от въздуха в затворена стая да е възможно, на открити пространства вероятно ще е значително по-трудно заради високата степен на разреждане. Въпреки това на фона на скорошните успехи, свързани със сбирането на ДНК от водни проби, учените вярват, че тяхната работа е обещаваща и за в бъдеще би могла да намери множество потенциални приложения.

По публикацията работи: Ралица Димитрова