Японски учени откриха как да накарат зъбите да поникнат наново

Японски учени работят по създаването на лекарство, което би могло да помогне регенерирането на загубени зъби при хората

Изследователи от Университета в Киото и Фукуи са открили,  че антитяло за един ген – USAG-1 (uterine ще associated gene-1) – може да стимулира растежа на зъбите при мишки, страдащи от вроденото състояние агенезия (необразуване) на зъбите. Докладът е публикуван в Science Advances.

Въпреки че нормално в устата за възрастните има 32 зъба, около 1% от населението има повече или по-малко поради вродени състояния. Учените са изследвали генетичните причини за случаите с твърде много зъби като начин за регенериране на зъби при възрастни.

Един от водещите автори на изследването, преподавателят от Университета в Киото Кацу Такахаши, отбеляза как техният екип идентифицира основните молекули, отговорни за развитието на зъбите.

„Морфогенезата на отделните зъби зависи от взаимодействията на няколко молекули, включително BMP, или костен морфогенетичен протеин, и Wnt сигнализация“, обяснява професорът.

В проучването се обяснява още, че освен развитието на зъбите, BMP и Wnt участват също и в модулирането на растежа на множество органи и тъкани в най-ранните етапи на човешкото развитие.

Ето защо лекарствата, които влияят върху дейностите на BMP и Wnt, се избягват поради страничните ефекти, които те могат да причинят на цялото тяло.

Констатациите отбелязват за първи път ползите от моноклонални антитела – протеини, които имитират имунната система за борба с патогените – върху регенерацията на зъбите. Това предлага нова терапевтична рамка за клиничен проблем, който отдавна е ограничен от импланти и други изкуствени решения.

Съавторът на изследването Манабу Сугай от университета във Фукуи обясни, че „Конвенционалното тъканно инженерство не е подходящо за регенерация на зъбите. Нашето проучване показва, че безклетъчната молекулярна терапия е ефективна за широк спектър от вродена агенезия на зъбите. „