Пандемията от коронавирус продължава да се отразява тежко на българската индустрия и да затваря фабрики. Все повече големи предприятия в автомобилостроенето спират работа и пускат в отпуск служителите си
Последните такива са производителите на автомобилни компоненти „Линaмap Бългapия“ и „BИTTE Ayтoмoтив“, които имат заводи в Русе.
Кандаската „Линaмap“ (бившата френска „Монтюпе“, сега под канадска шапка) затваря фабриката си от 30 март до 10 април. Компанията, която произвежда части за автомобилни двигатели, ще изпрати в отпуск 860 души.
„BИTTE Ayтoмoтив“ поетапно пуска в отпуск по 30% от служителите си в последните 2 седмици, а от 30 март прекратява цялото производство за 2 седмици. Германската компания, която произвежда различни ключалки и заключващи системи за компании като Volkswagen, Audi, Ford, General Motors, Volvo, BMW, Daimler, Toyota и др., ще изпрати в отпуск всичките си 900 работници. Това означава, че общо близо 1800 служители ще си стоят вкъщи, вместо да работят.
Основните причини за спирането са две – затварянето на автомобилните заводи в Европа и гарантиране на безопасността на работещите в предприятията. „Каквото важи за заводите на производителите, това важи и за доставчиците. Те са взаимносвързани“, посочват пред Expert.bg от „Аутомотив клъстер България“.
Друга голяма компания от автомобилния бранш – японската Yazaki също затвори заводите си в Димитровград, Сливен и Ямбол и изпрати вкъщи 4500 работници. Спирането на производството засега е до 5 април, но може да се удължи. Компанията до последно са опитвали да продължат да работят, но просто не са могли да гарантират здравето на работниците.
Индустрията също е в тежка ситуация. Вчера оръжейният завод „Арсенал“ обяви, че през следващите 30 дни ще съкрати 2000 души, за да понесе загубите от спадащите поръчки. Заводът е затворен поне до края на март, а всичките му а 9500 души са пуснати в платен или неплатен отпуск. Най-големият работодател в Перник – „Стомана“ ще намали производството си и ще съкрати 300 души.
Проблеми има и в кораборемонтната индустрия. Доставките на материали се бавят, а ограниченията за пътуване забавят и ремонтите на кораби. Това оставя без работа два завода във Варна и един в Бургас, като едната от варненските фабрики вече спря работа за 2 седмици.
Неясно бъдеще
Перспективите пред българската индустрия и особено пред автомобилния бранш остават неясни. Не се знае дали още заводи няма да спрат работа в следващите няколко дни.
В автоиндустрията властва несигурност, тъй като ситуацията е много динамична и може да се промени в рамките на часове.
Всички автомобилни компании у нас са готови да реагират максимално бързо и да вземат необходимите мерки. „Отворят ли заводите в Западна Европа, ще отворят и българските им доставчици“, категорични са от „Аутомотив клъстер България“.
Ръководството на „Витте Аутомотив“ обаче се опасява, че китайските поддоставчици възстановяват производството си, а конкурентните поддоставчици от Мексико изобщо не са спирали работа и вероятността да бъдат изместени от тях е много голяма, посочват от Българската браншова камара машиностроене.
Автомобилната индустрия е ключов сектор за икономиката на България, като в нея работят 260 компании и 65 000 души.
Източник: Експерт.бг
По публикацията работи: Ивайла Андонова
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment