България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него, съобщиха днес от Агенция „Пътна инфраструктура“.
За решението на страната е информирана Европейската комисия.
Формулярът за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от магистрала „Струма“ от Кохезионния фонд на ЕС беше подаден за одобрение на 9 август 2019 г. С него се искат 267 млн. евро, които се оценяват като 41% от стойността на целия проект. През октомври от еврокомисията информираха България, че за лот 3.2 на „Струма“ няма да се отпуснат европейски средства заради преминаването на трасето през защитени територии и предлагане на график за изграждане и сума, които са необмислени или грешни.
Както е известно, правителството избра проект за изграждането на трасето през Кресненското дефиле, при което трафикът се разделя на две части – в посока Гърция през съществуващия сега път през дефилето, а в посока София – по нов път източно от дефилето. Срещу това трасе се обявиха редица неправителствени организации. Те предлагат целият път да се изнесе източно от дефилето, а сегашният да остане локален. Последната жалба до Брюксел по казуса е от 20 декември миналата година.
В съобщението от днес се уточнява, че институциите продължават работа по подготовката на апликационната форма с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт. Посочва се, че избраният вариант в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологичните изисквания.
„Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки. За намаляване на въздействието върху обекти от „Натура 2000“ от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки – модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения.
Както е известно, автомагистрала „Струма“ е разделена на четири лота. До момента готови са лот 1 – от Долна Диканя до Дупница; лот 2 – от Дупница до Благоевград, и лот 4 – от Сандански до пресичането на гръцката граница при Кулата. Оставащият лот 3 е най-сложен за реализация както от екологична, така и от чисто техническа гледна точка, тъй като в района има свлачища и срутища, а зоната е с висок сеизмичен риск.
Според „24 часа“ въпросните 268 млн. лева, от които страната се отказва за „Струма“, ще отидат за строеж на магистрала „Европа“ през Калотина за Сърбия.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment