Twitter спира политическите реклами, Facebook -не

21

Основателят на Twitter Джак Дорси обяви, че социалната мрежа спира да приема и публикува каквито и да е политически реклами.

Това ще стане факт още от 22 ноември т.г., обяви Дорси в своя профил в Twitter.

„Вярваме, че разпространението на едно политическо послание трябва да бъде заслужено, а не купено“, обяви Дорси. В последствие той обяснява някои от аргументите на компанията, пише vesti.bg.

Сред тях е, че когато потребителите следват профили на политици, те сами избират чий послания да виждат. „Когато се плаща, това решение се премахва и налага върху хората силно оптимизирани и целенасочени политически послания. Това решение не трябва да бъде компрометирано от пари“, пише Дорси.

Той казва още, че политическите реклами може да се възползват от машинно обучение, микротаргетиране и да разпространяват непроверена или подвеждаща информация, както и целенасочено фалшиво съдържание. „Всичко това се случва с все по-голяма сила, с все по-високо качество и все по-голям мащаб“, допълва Дорси.

Всичко това засяга цялата интернет комуникация, казва още той. „По-добре е да се обърне внимание на основните източници на тези проблеми, без да се поеме допълнителната тежест и усложнения, които идват с взимането на пари“, смята Дорси.

Той казва, че не е правилно „да твърдим, че работим усилено да спрем тези проблеми, но ако ни платите, то тогава може да правите каквото си искате“ – коментар, който индиректно е насочен към Facebook, която наскоро обяви, че политиците могат да не спазват правилата на социалната мрежа.

Дорси казва, че е наясно, че Twitter е малка част от цялото поле за политическа реклама в интернет. Въпреки това е на мнение, че все от някъде трябва да се започне и казва, че много социални теми достигат огромно разпространение без реклами. Дорси призовава и към въвеждането на по-строги регулации за политически реклами, които да взимат предвид новите технологии и да мислят напред във времето.

„Тук не става дума за свободата на словото. Това е плащане за разпространение. Плащането за разпространение на политическо слово има сериозно отражение върху днешната демоктратична структура, която може да не е готова да издържи“, допълва Дорси.

Facebook мисли различно

Позицията на Twitter веднага беше приета като послание към Facebook и останалите социални мрежи да спрат политическите реклами. По време на разговор с инвеститори и журналисти за финансовите резултати на Facebook, Зукърбърг защити позицията на компанията да продължи да приема политически реклами.

„Във времена на социално напрежение често има желания да се ограничи свободата на изразяването… Ще бъде най-добре в дългосрочен план, ако устоим на това желание и защитим свободата на словото“, казва Зукърбърг, цитиран от TechCrunch.

Основателят на Facebook казва, че очаква през следващата година политическите реклами да генерират само 0,5% от приходите на компанията за следващата година. С това той се аргументира, че компанията не оставя политическите реклами заради пари.

Зукърбърг също така не смята, че политическите реклами са опасни. „Според мен решението е по-голяма прозрачност. Рекламите във Facebook вече са много по-прозрачни откъдето и да е другаде. Имаме архив, в който всеки може да види и прегледа всички реклами“, казва Зукърбърг. Той смята, че трябва да има достъпна информация за тези реклами като колко е платено за тях, къде са показани и т.н.

Зукърбърг допълва, че политически реклами има и в „Google, YouTube и повечето интернет платформи“. Те не са коментирали позициите си по темата, но може би ще им се наложи, след като дебатът се разгаря. Интернет платформите все повече се разделят на два фронта. Едните (засега) имат политически реклами, докато другите се отказаха от тях. В това число попадат Twitter, Pinterest, TikTok и др.

*******

Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама