Кое моторно масло е най-доброто? Какво представляват класовете вискозитет и качество на моторните масла? Как да подберем подходящото моторно масло за автомобила? С избора на масло е същото както с покупката на резервни части за колата – трябва да се използват само такива с добро качество. Как да познаем дали маслото отговаря на нашите изисквания? Качеството на маслото има изключително голямо значение преди всичко заради това че съвременните двигатели стават все по-мощни.
Моторното масло е техническа течност, която се използва в смазващите системи на автомобилните двигатели. Основното му предназначение е понижаване на триенето между металните подвижни части и почистването и защитаването им от корозия. Освен съставните масла, моторното масло съдържа и добавки като детергенти, дисперсанти, подобрители на вискозитета, корозионни и оксидационни инхибитори.
Има няколко вида класификации на моторните масла на основата на вискозитетните характеристики, които се демонстрират при различни температури: на SAE (Дружество на автомобилните инженери), API (Американски петролен институт) и на
ACEA (Европейска асоциация на автомобилните производители). Според първият вид, всички моторни масла се делят на летни, всесезонни и зимни масла. Класификацията на SAE предлага система с цифрови кодове. Например, едно моторно масло може да се обозначи като SAE 10W40, където W означава зима, а цифрата преди това обозначава потока на маслото при -17.8 градуса по Целзий (колкото е по-ниска цифрата, толкова по-малко ще се сгъсти маслото при студ), а цифрата след W означава колко бързо маслото ще се разреди при по-висока температура.
Така, моторното масло 10W40 се препоръчва за температурния диапазон от -25 – +40 градуса по Целзий.
Класификация на API описва минималните стандарти за производителност на маслата, където работните категории SJ, SL, SM и SN, CK-4
и FA-4 са последните. Според тази класификация, групата S е за бензинови двигатели, а C и F – за дизелови.
Класификацията на ACEA различава 3 групи моторни масла:
A/B – за бензинови и дизелови двигатели;
C – за двигатели с катализатори или филтри за твърди частици;
E – за дизелови двигатели с висока мощност.
Също така, моторните масла се различават по състава си. Има минерални, синтетични (пълна синтетика) и полусинтетични масла. Те се базират на рафиниран суров петрол или полимерни вещества. Синтетичните масла се създават чрез внимателно контролиран процес, за да покрият специфични характеристики, предоставящи по-добро смазване, подобрено почистване, повишена стабилност и потенциал за подобрена икономия на гориво.
Научете повече на Autodoc.BG
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment