Няма място за паника след изтичането на личните данни на милиони българи.
„Няма пряка и непосредствена заплаха за имуществото на българските граждани или хипотетична възможност за задлъжняване на лицата. Няма причина за паника и необмислени действия”, успокои днес говорителят на Националната агенция за приходите (НАП) Росен Бъчваров, цитиран от БТА.
Вчера НАП представи и приложение за проверка на личните данни. Ако сте направили справка и тя сочи, че има неправомерно разкрити лични данни, не е необходимо да се предприемат извънредни действия, потвърдиха от приходната агенция. Не се налага да се сменят документите за самоличност.
Няма непосредствен риск някой да се разпореди с имуществото или да поеме задължения от чуждо име заради неправомерно разпространените данни. Това са потвърдили от Нотариалната камара, банките, дружествата за бързи кредити и лизинг и Агенцията по вписванията, допълват от НАП.
„И преди това събитие и към настоящия момент компаниите, ангажирани с потребителско кредитиране, са предприели достатъчно мерки за идентификация на своите колеги. Отделно от това процесът винаги сключва намесата на служител, което верифицира процеса на отпускане на кредит. Кандидатстването на за онлайн кредит не изчерпва процеса. Той се явява пред служител на компанията и се идентифицира с документа си за самоличност”, обясни председателят на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране Николай Цветанов.
От Приходната агенция все пак съветват хората да бъдат предпазливи, когато някой контактува с тях по телефон или имейл и да не се предоставя на никого финансова информация.
За допълнителна сигурност гражданите все пак могат да сменят паролата на електронната поща и ПИК кода от НАП. Неправомерно разпространените данни са частични и не позволяват някой да се ориентира в цялостното имуществено състояние, уверяват от агенцията.
Около 500 000 граждани вече са направили проверка, като приблизително за три четвърти от тях има неправомерно разпространени данни, стана ясно от думите на Бъчваров.
Говорителят на НАП обясни още, че в момента се съпоставят данните в базата на НАП с тези, които са разпространени публично, за да се провери дали няма дописване или манипулация на публикуваните данни. „Към момента не сме сигурни, че разпространената информация не е манипулирана”, поясни Бъчваров.
Когато приключи съпоставката, ще може да се предостави и информация за конкретния тип данни, които са били разпространени. Дотогава е достатъчно хората да прочетат препоръките на НАП във връзка с личните данни.
По неговите думи приложението за справки не допуска грешка при запитване от българските граждани. „Има случаи, в които изпращането на съобщението се забавя. Поради тази причина допускаме три запитвания. Хората, които живеят извън България, ако нямат български мобилен номер, трябва да се свържат с НАП”, каза говорителят на приходната агенция.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама