Когато става дума за духовната същност на буквите, не може да не споменем, че изначално българската глаголическа азбука (глаголица) е била създадена от гениалния филолог Константин-Кирил като азбука на божественото слово и свещенослужението на говоримия действен български език. Тя е напълно оригинална графична система, в която всяка буква отговаря на един звук, а буквите за близки звукове имат сходни очертания.
Поради тази причина с основание е наречена от учените най-съвършената графична система от древни времена до днес. Всеки звук има знак-достойнство, което азбуките на повечето други езици не притежават. Така Константин Философ и Методий постигат с глаголическите азбучни знаци извеждането на азбуката на българския език като Християнско послание.
Ето защо трябва да подчертаем, че глаголическата азбука на българския език е първата и единствена в света християнска, а не езическа азбучна графичност. Тя е духовното послание на дълбоко вярващите християни Константин Философ и Методий, които влагат в глаголицата християнската символика, тоест те кодират Христовата вяра в писмените знаци на българския език.(*)
(*)Кина Къдрева, За азбуката или големия български ход, Литературен свят. Глаголицата притежава закрилна за българския език и българския народ феноменалност. Тя е не само послание, но и молитва за България и българския народ, за неговата духовност и благополучие. Първата буква е обозначена със знака и звука „Аз“, но и със смислово значение на „Аз“-Азъм-Аз съм, а в тази дума е вложен филисофски смисъл на осъзналия себе си човек в единството си с Бога; на Азът като начало на човешкото като божествена същност и като висша връзка с божественото, а оттам всички изисквания и отговорности на това да си Човек. Глаголическият знак „Аз“, подобно на всички знаци в глаголицата, има магичен смисъл, носи магическа сила на словото и на българския език. Тази магическа сила и енергия са вложени от Константин Философ и Методий в смисъла и начертанията на самата глаголическа азбука като азбука на божественото слово и свещенослужението на говоримия, действен български език. Затова българската глаголица е свещено писмо, което не само с преведените текстове на християнската каноническа литература, а с всяка буква и с всеки свой знак обвързва човека с Бога и изявява божественото в човека, за да освети човешкия дух и човешкото съзнание и да ги извиси към Бога чрез християнската религия и богослужение. (*)
(*) Пак там. Именно затова глаголическият знак „Аз“ е не само начален знак и буква, но в него е закодиран смисълът на божието слово, изявяващ смисъла на азбуката и кодиращ философията на българите. Втората старобългарска азбука – кирилицата, възниква като граждански опростен вариант на глаголицата с цел масовото ограмотяване на християните. Известно време двете азбуки са употребявани успоредно, но към края на Х и началото на ХI век по-икономичната и лесна за писане кирилица измества глаголицата. По нейното авторство често се спори, но безусловно в основата на създаването й са Константин-Кирил и неговият най-верен ученик и последовател Климент. А и не случайно тя е наречена кирилица. За нас като българи е по-важно да знаем, че тази азбука, използвана от милиони по света, е сътворена в България. И макар да съдържа и гръцки букви, в основата й е моделът на глаголицата. Тя отговаря на най-съвършения принцип за писане, според който на всеки звук съответства отделна буква, а думите се изписват така, като се изговарят. Това прави нашата писменост уникална, благодарение на която ние четем и пишем, без да се колебаем като други европейски народи пред думите на родния си език. А с приемането ни в Европейския съюз, от 2007 г кирилицата е призната за третата европейска азбука след латиницата и гръцката азбука.
Можем да твърдим, че глаголицата и кирилицата са две знакови системи на една азбука. Кирилицата не е нова азбука, а по-удобната и масова за ползване знакова система на азбуката на българския народ при разширените нужди на държавността, политиката, християнството, грамотността и образованието. И така възниква въпросът: Щяхме ли ние, българите, да сме същите, ако пишехме на глаголица или на старобългарската кирилица, която е претърпяла редица промени и осъвременявания, особено в резултат на правописната реформа през 1945 г, когато биват премахнати буквите Е двойно и голяма носовка и се стига до окончателния вариант на съвременната българска кирилица, която използваме и днес? Безспорно, сигурно щеше да има различни характеристики и нюанси в характера и съдбата ни като индивиди, народ и нация, защото всяка буква носи определена енергия и вибрация в зависимост от поредността си в азбуката и числото, на което отговаря. Вероятно и думи като България, българин, родина, народ, човек и много други съществени български думи щяха да имат различни от сегашните си вибрации, но същността и основата на българските букви остава една и съща, а именно: нашата българска азбука е най-свещеното нещо, което притежаваме като народ, защото тя не само е огромно културно наследство, но е божествена и свещена по произход. Тя е посветена на връзката ни като народ, християни и държава с Бога, тя е уникална и неповторима.
Буквите са свещени небесни знаци, самите те говорят и излъчват светлина. Когато става дума за език, писменост всяко действие, всяка промяна, особено на основни неща, не са без съдбовно значение. В нашата азбука специфични чисто български букви вече отсъстват – за добро или за зло – никой не може да каже. Но пък съвременната кирилица вече ни въздейства и формира със своите вибрации и енергии повече от 70 години – цял един човешки живот. А за да се задействат определени вибрации и да окажат влияние върху характера и съдбата на човек, понякога са нужни много по-малко – от 1 до 5 години! За нас като българи е по-важно да запомним думите на Черноризец Храбър: „Българската книжовност е свята, защото свят човек я е сътворил“ и да сме горди, че притежаваме уникална, свещена културна, научна и литературна ценност, придаваща ни не само национална и християнска, но и божествена идентичност.
А ето и един исторически феномен, заради който можехме да не сме същите българи, държава и нация, ако народът не бе повярвал в един друг феномен, наречен през 1894 г. от Иван Вазов в романа „Под игото“ „чудновата комбинация“, „уловена в мрака светулка“, „необяснима игра на случая“, „каприз на случая или орисия“, довел до драматични обрати в историята ни и началото на освобождението ни от турско робство. Именно вярата не толкова в Бога, а в знамения, чудеса, магия, характерна за българския народ, е причината народът масово да повярва на едно пророчество още от 1769 г., приписвано на известния по онова време швейцарски старец-пустинник Мартин Задек (*), но считано по-скоро за анонимно и описано от писателя революционер Захарий Стоянов още през 1884 г в „Записки по българските въстания“.
Източник: woman.bg
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment