Учени откриха възможни следи от микроби в марсиански метеорит (СНИМКИ)

ALH-77005, марсиански метеорит, открит Антарктика в края на 70-те години, съдържа множество минерализирани „биосигнатури“ – включително органична материя, различни форми на бактерии в минерализирана форма, според екип учени от Унгария.

Това съобщава Sci-news, цитирани от nauka.offnews.bg.

Статията за изследването е публикувана в списание Open Astronomy.

„Нашата работа е важна за широката аудитория, защото тя интегрира планетарни, земни, биологични, химически и екологични науки и ще бъде от интерес за много изследователи в тези области“, заяви ръководителят на екипа д-р Илдико Гьолай (Ildiko Gyollai), изследовател в Изследователския център по астрономия и науки за земята в Будапеща.

Скрийншот: degruyter.com

„Изследванията ще бъдат от интерес и за планетолозите, експертите по метеоритите, и астробиолозите, както и за изследователите на произхода на живота и за широката общественост, тъй като предлага пример за нов аспект на микробна медиация в каменистите метеорити“.

Каменнистят метеорит ALH-77005 (ахондрит) бе намерен частично потънал в леда в областта Алън Хилс (Allan Hills) в Южна Виктория, Антарктика, по време на мисия на Японския национален институт за полярни изследвания през 1977-1978.

Той има овална форма и повърхността му е частично обгорена и грубо полирана от ледения вятър.

Скрийншот: degruyter.com

Неговата възраст се оценява на около 175 милиона години, от които е бил изложен на космически лъчи около 3 милиона години.

Тънък разрез на ALH-77005 в поляризирана светлина: областта, изследвана от FTIR спектроскопия, е маркирана с правоъгълник, където се наблюдават предполагаемите микробно-медиирани изменения. Кредит: Gyollai et al , doi: 10.1515 / astro-2019-0002.

Д-р Гьолай и съавторите анализират тънък разрез на ALH-77005 чрез оптична и FTIR-ATR микроскопия.

Скрийншот: degruyter.com

Те успяха да открият наличието на кокоидни и нишковидни структури (вероятно изградени от желязооксидиращи микроби), органичен материал, биогенни минерали, като ферихидрит, гетит и хематит.

„Другите биогенни следи на ALH-77005 включват силно отрицателно δ13С (отклонение на изотопния подпис 13C/12C от сигнатурата на стандартен образец), обогатени на желязо, манган, фосфор, цинк в сценарий на шоково топене“, казват изследователите. „Нашето проучване предполага наличието на микробна медиация на Марс.“

Това ново изследване може да промени изследването на метеоритите в бъдеще. В светлината на своето откритие, авторите твърдят, че материалите от Слънчевата система трябва да бъдат проучени, за да се установи дали има доказателства за микробни форми в космическите скали – и индикация, че някога е имало живот на Марс.

*******

Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама