България е страната с вторите (след Румъния) по смъртност от катастрофи пътища в Европейския съюз. През 2018 г. по официални данни са загинали 88 на 1 милион жители, докато при румънците този показател е 96 на милион.
Данните и предпоследното място на България в класацията, представена днес от Европейската комисия, би трябвало да се приемат с известна условност поради две основни причини. Първата е, че за загинали на пътя се смятат починалите при самата катастрофа и няколко дни след това. Но ако ранен почине след по-продължително време статистиката не го отчита като жертва на инцидента. Информацията сочи, че средно на един загинал се падат около 5 с наранявания, които не могат да се преодолеят изцяло и променят завинаги живата на пострадалите. Втората е, че Румъния е страна с население – и шофьори и автомобили – в пъти по-по-голямо от българското.
За миналата година само две държави – България и Румъния – имат над 80 жертви на 1 млн. жители, а по данни от 2016 г. Северозападна България е била абсолютен лидер в Европа по тази черна статистика. Тогава на пътищата в един от най-рядко населените райони на ЕС са изгубили живота си 153 души на 1 млн.
За периода 2010-2018 г. България е постигнала 20% намаляване на смъртните случаи, което е сред най-добрите показатели. Това е почти колкото средните за ЕС 21%, но много далеч от поставената цел 50% към 2020 г. за целия съюз. Само за 2017-2018 г. промяната е с 9%, а в тази група са Словения (13%), Литва (11%) и Словакия и Кипър (по 8%). Положението се е влошило за 8 години страни като Люксембург, Швеция и особено в Малта, където загиналите са се увеличили с 48%. За същия период най-бързо намаляване на убийствените катастрофи отчита Гърция (-45% загинали), следвана от Португалия (-35%) и Словения (-34%).
През миналата година (без данните за Холандия, които са от 2017г.) по пътищата на ЕС са загинали близо 25 000 души, което е подобрение от 1% на годишна база, сочат още данните на Европейската комисия.
Четирите основни фактора са употребата на алкохол или наркотици, неизползването на предпазен колан и употребата на някакъв вид медиа (разговор или писане в смартфон, слушане на музика, гледане на телевизия) по време на шофиране.
Намалява делът на убитите и тежко ранени шофьори или пътници в коли, най-вече заради подобрената безопасност на автомобилите. Расте този на велосипедисти, пешеходци (40% от всички убити), мотористи и възрастни, особено в градските райони. Това е и групата, от която идват почти половината от жертвите и над половината от ранените. Най-засегнати са хората над 65-годишна възраст.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment