Кадър: YouTube
В най-югоизточната част на Бургаския регион се локализира една от най-старите контактни зони на Балканския полуостров, свързана с активния синтез през хилядолетията между различни етноси, култури и религии .
Върху тази основа само на 200 км от древните проливи , разделящи и обединяващи Европа и Азия, в планината Странджа и днес могат да се открият живи традиции, свързани с магическия обред – игра върху огнена жарава .
Той продължава да се практикува от местните общности в Бургаския регион със същото преклонение и вяра в божествената сила на слънцето и огъня. Запазени единствено в тази част на България, тези феномени на сакралната култура се определят от изследователите им като следи от древното българско /тракийско / наследство.
Древните огнища на магическа обредност с огнена жарава – „нестинарството” са запазени до началото на ХХ век в 26 села по Южночерноморското крайбрежие, разположени в днешната Царевска община и околността на градовете Мидия и Виза /сега в турска територия/. Тяхното население принадлежи към най-старата – „автохтонна тракийска” за крайбрежна Странджа етнографска група „рупци”, и има особена историческа съдба. В периода на османското владичество, то остава изолирано от официалната политическа, етническа и религиозна система, което е причина за запазване на здравата връзка с по-старите пластове в традиционната култура от древна Тракия и орфическите мистериални празници.
Това не е случайно, защото именно в тази част на Странджа се откриват най-много мегалитни паметници от ІІІ – І хил. пр. Хр. и останки от уникални тракийски светилища. Тяхното физическо присъствие се допълва от откриването на археологически следи на невероятно извисена мистериалност и култови практики, свързани с древни митологични реликти. На първо място това е Соларно-хтоничния култ , насочен към почитане на божествеността на Слънцето и свещения му брак с Богинята – майка – Земята, раждането на техния син и жертвоприношението му в символиката на огъня- т.е. пренасянето му в нематериалния божествен свят.
В танца на нестинарите се откриват далечни реминисценции на древни тракийски култови практики за магическо посвещение. Подобно на древните земеделски общества, те вярват, че началото на годината започва на 23 април /Гергьовден по стар стил/, когато се възражда природата. Разполовяването на полугодията, съответно маркирани от Гергьовден и Димитровден, е свързано и със звездния календар на нестинарите, в който най-важно място заема съзвездието Плеяди – в народната традиция “Квачка” или “Кокошка”. В средата на май до края на юни съзвездието се явява в долната част на звездната карта на северното полукълбо. В средата на периода, когато то е “долу”, нестинарите почитат огнената еманация на слънцето , като през нощта правят своите игри върху огнена жарава.
При приемането на християнството нестинарите приспособяват стария тракийски пантеон към новата религия и се вписват в християнската празнична култура под покровителството на Св. Константин и Елена, чийто празник съвпада с кулминацията на нестинарските игри – 21 май по старото летоброене и на 3 юни по новото. И това не е случайно, защото Св. Константин Велики е бил поклонник на слънчевия култ и орфическата философия и именно това го е направило толерантен към християнството. На смъртния си одър той приел новата религия – християнството и така посочил пътя на единението на духовните ценности. Затова нестинарите са ревностни християни и благочестиви праведници, а преди игрите в огън се пречистват с пост и въздържание – 40 дни те спазват редица нравствени въздържания , за да получат подкрепата на патрона си в тяхната пророческа мисия.
Празничният ритуал започва от ранна утрин с обредно шествие, начело на което се движат млади момци, носещи богато украсени икони на Св. Константин и Елена.То обикаля в кръг около селото и заедно със свещеник обхожда свещените за селището извори и параклиси.
Важна роля в обредните елементи играе кръгът, символ на слънцето. Освен обиколката в кръг около селото, с кръгла форма се оформя и главната ритуална сцена. През целия ден на площада на селото гори огън, разпалван и поддържан от стар нестинар ,а жаравата се разстила в кръг с диаметър около 8-10 м. Рано сутринта в една от уважаваните нестинарски къщи е извършено жертвоприношение с теле, от което се приготвя обредно ястие –“курбан”за всички участници в празника. След свечеряване започват неспирни хора в кръг около жаравата. Под тежките , насечени звуци на ритуалния тъпан, „прихванатите” нестинари изпадат в особено екстатично състояние, но първи влизат боси в жаравата старите „главни” нестинарки . Подвиквайки силно и насечено , те пресичат на кръст жаравата и после танцуват няколко минути със свещените икони в ръце – така отварят свещеното пространство за посвещението на другите в огъня.
По време на нестинарската игра около кръга на жаравата непрекъснато обикалят музикантите със свещения тъпан и носачите с иконите. Така те пазят свещеното пространство по време на магическите действия на своеобразните шамани (главните нестинарки).
Източник: etar.org
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment