Снимка: Gulliver/Getty Images
185 години са необходими за завършване на идеята Англия и Франция да се срещнат чрез подводен тунел, минаващ под Ламанша (проток, отделящ Великобритания от континенталната част на Европа).
Конструкцията е наричана „Седмото чудо на модерния свят”. През 2013 г. печели световната награда за инженерно постижение като „Най-голям граждански инженерен проект за последните 100 години”. Тя се дава от Международната федерация на инженерите-консултанти (FIDIC), съобщава dariknews.bg.
В този списък са водноелектрическа централа и язовир на границата между Бразилия и Парагвай, Панамският канал, Кулата на Торонто в Канада, Емпайър Стейт Билдинг в Ню Йорк, мостът „Голдън Гейт Бридж“ в Сан Франциско, планът „Делта“ в Холандия, представляващ огромен комплекс от шлюзове, които предпазват от наводнения южната част на страната.
Първата идея за връзка между двете държави е на френския инженер Алберт Матю. През 1802 г. той предствя идеята за изграждането на подводен тунел под най-тясната част на пролива. Проектът му включвал конструирането на тунел, осветен от газени лампи, през който пътуващите са превозвани от конски каруци. В средата на канала Матю планира изкуствен остров – важна спирка за почивка.
В последвалите десетилетия обаче не се случва нищо за реализацията на идеята, макар тя да е официално предствена на Световното изложение в Париж от 1867 г. До 1945 г. проектите за построяването на такъв тунел остават само идейни, но след Световните войни става все по-осезаема нуждата от „топла връзка” между съюзниците.
Създаването на Европейската общност през 1957 г. изважда мечтата за подводен път отново на дневен ред. Създадена е международна проектантска група, която изготвя четири варианта на сухоземен път под Ламанша: въжен мост, комбинация между мост и железопътен тунел под пролива, тунел с тръби за железопътен и шосеен транспорт и последният проект, който на практика е одобрен – железопътен тунел.
През 1973 г. френският президент Жорж Помпиду и министър-председателят на Великобритания Едвард Хед подписват договор за изграждането на „Евротунел” – подводен жп път с дължина около 50 км, който свързва френския град Кале с британския град Фолкстоун под протока Ла Манш.
Финалният проект е представен през 1986 г. и още на следващата година строителството на подводния път започва едновременно от двете страни. През 1990 г. двата екипа се срещат в аварийния тунел. Четири години по-късно – през 1994 г., британската кралица Елизабет II и френският президент Франсоа Митеран откриват официално инженерното изобретение.
През 2004 г. британската краалица откри плакет за отбелязване на 20-годишнината от откриването на Евротунела
24 години след построяването му разстоянието между Париж и Лондон (около 460 км) се изминава за 2 часа и 15 минути. Високоскоростните мотриси се движат с 300 км/ч, в подводния тунел намаляват скоростта си почти двойно – до 160 км/ч. Комфортът на пътуващите е гарантиран с всички удобства – включително бар, ресторант, мобилен интернет.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment