Православната църква почита Свети Атанасий, наречен Безсмъртни. Той е господар на зимните студове, ледове и снегове, на зимните облаци и ветрове.
Повод да почерпят имат всички с имената Атанас, Атанаска, Таска, Тано, Ачо, Ата и Наса и производни от старогръцкото „Атанасиос“ със значение „безсмъртен“
Атанасовден и се почита паметта на Св. Атанасий Това, с което Атанасий остава в историята като светец обаче, е неговата заслуга към християнството. Роден в столицата на Египет – Александрия, в бедно християнско семейство, Атанасий получил много добро образование и още на 24-годишна възраст е ръкоположен за дякон.
Постепенно Атанасий придобивал все по-голяма популярност, а името му става световно известно по онова време с участието му в прочутия Вселенски събор в Никея. Там той се обявил твърдо против свещеника Арий, който смятал, че Иисус Христос е по-низш от баща му Бог. Атанасий успял да прогони от църквата Арий и на него е оказана честта да се смята, че е съхранил любовта към Христос. След смъртта му, Православната църква го обявява за светец.
Това е историята на Св. Атанасий Велики, когото почитаме на днешния ден – 18 януари. Много християни обявяват началото на пролетта именно с Атанасовден, защото легендата гласи, че Атанасий отишъл в планината и се провикнал „Иди си, зимо – идвай, пролет!“.
На Атанасовден жените не бива да шият и плетат, защото се смята, че ако се убодат няма да зарасне лесно.
Не варят боб и леща, за да не се разболеят децата.
На Атанасовден празнуват занаятчиите железари, ковачи, налбанти (изработвали подкови за конете) и ножари.
Така както приемали Антоновден като празник, на който чумата трябва да бъде омилостивена, по същия начин на Атанасовден битувало вярването, че антракс – синята пъпка, шарката и чумата няма да разболяват децата и възрастните.
Затова жените отново пекат малки питки, които дупчат с вилица по кората, за да не може шарката да дупчи кожата по лицето на малките деца.
Жените отново не шият и не плетат, за да не се убодат, понеже през тези дни раните трудно зарастват.
В някои части на страната за Атанасовден правят курбан от черно пиле, което се готви с ориз и от храната раздават на съседи и на познати за здраве и против различни болести.
Не случайно пилето (в краен случай кокошка) трябва да има черна перушина. Вярва се, че тя притежава магична сила – пази от болести, уроки и магии.
Друга характерна храна за Атанасовден била свинско сготвено с бамя, писа Симеон Дочев.
Ако времето е хубаво, в миналото излизали на някоя поляна, за да играят хора и да се люлеят на люлки.
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment