Учени откриха най-старата черна дупка

Учените от Института по астрономия „Макс Планк“ обявиха, че са открили най-отдалечения квазар досега.

Той е толкова далеч, че светлината от него е пътувала в продължение на 13 млрд. години преди да стигне до Земята, казват учените в сайта на института. Още по-важно се оказва, че в центъра на квазара има гигантска черна дупка, която подставя под съмнение досегашните модели за еволюцията на галактиките, пише „Vesti“.

Според изчисленията на учените квазарът е от съвсем ранните години на Вселената, едва 690 млн. години след Големия взрив. Той е открит с телескопите Magellan в Чили по време на проект за откриване на възможно най-отдалечените квазари. След това е анализиран и чрез помощта на инфрачервения космически телескоп WISE на НАСА.

Първоначално квазарът отговаря на очакванията. Той има гигантска черна дупка в центъра си, но по-подробните проучвания започват да показват доста по-интересни неща. Черната дупка е гигантска дори според представите за гигантски космически обекти. Тя е с масата на около 800 милиона слънца. Дупката поглъща огромни количества газ, който преди това се нагорещява и оформя диск около нея. Всичко това прави квазара един от най-ярките обекти във Вселената. Той свети с яркостта на 40 трилиона слънца.

Учените не са очаквали да открият толкова огромна черна дупка. „Тя има невероятно голяма маса, а през това време Вселената е била толкова млада, че не би трябвало да има как толкова голяма черна дупка да съществува„, коментира пред онлайн изданието CNET Робърт Симко, който е професор по физика към Масачузетския технологичен институт.

Астрономите на НАСА смятат, че черната дупка е изключение и е имало специфични условия, които са подпомогнали нейното разрастване до толкова големи размери. Те прогнозират, че има още между 20 и 100 подобни квазара, които са със сходна яркост. През следващите години са планирани специфични мисии с ново поколение техника, които да се опитат да ги открият и изучат.