Учени: Химикалка идентифицира ракови клетки за 10 секунди

Ново устройство идентифицира ракови клетки за 10 секунди, съобщават учени от университета в Тексас, САЩ. Същото устройство работи при операции за премахване на тумори по-бързо, по-безопасно и по-прецизно.

Учените се надяват новото приспособление да намали случаите на оставане на ракови клетки в тялото след операция.

Тестове, публикувани в Science Translation Medicine, показват, че технологията е точна в 96% от случаите. Химикалката MasSpec използва за анализ специфичния метаболизъм на раковите клетки. Техният бърз растеж и разпространение показва, че химичните процеси в раковите клетки са много различни от тези в здравата тъкан.

Писалката докосва предполагаема ракова тъкан и изпуска малка капка вода. Вещества от клетката преминават в капката, която се засмуква обратно в химикалката за анализ. Химикалката се включва към голям спектрометър , който мери масата на хиляди химически вещества в секунда. Той изготвя химически отпечатък, според който лекарите преценяват дали тъканта е здрава или не.

Предизвикателството пред хирурзите е да успеят да открият границата между здрава и засегната тъкан при операция. При някои тумори тази граница е очевидна, но при други е неясна. Химикалката ще помага на лекарите да се уверят, че не са оставили неоперирана зона с ракови клетки. Отстраняването на недостатъчно тъкан при операция може да доведе до нови тумори заради оставащите в тялото ракови клетки. Ако пък се премахне прекалено много тъкан, необратимо се увреждат органи като мозъка, например.

Новата технология е тествана върху 253 проби. Плановете са тестовете да продължат, за да се прецизира инструментът преди да започне да се използва при реални операции догодина. В момента писалката анализира тъкани с размери 1,5 мм, но учените вече разработват такава, която ще може да проверява съвсем малки по размер тъкани от порядъка на 0,6 мм.

Самата писалка е евтина, но спектрометърът е скъп и масивен. Работи се по създаване на спектрометър с по-малки размери, по-евтин и по-подвижен, за да може да се използва в различни помещения.

Екип в Империъл Колидж Лондон разработи хирургически нож, който „надушва“ тъканта, която реже и определя дали тя съдържа ракови клетки. Екип в Харвард пък използва лазер в анализа колко да се изреже при операции на мозъчни тумори.

Източник: BBC