4.3 C
София
Home Blog Page 32

22 отсечки от републиканската пътна мрежа вече са под секционен контрол на скоростта

22 отсечки от републиканската пътна мрежа с контрол на средната скорост

**Сертифицирани участъци**

Двадесет и две отсечки от републиканската пътна мрежа са сертифицирани за секционен контрол на средната скорост след проверка от Българския институт по метрология. Системата е активна от 7 септември. Пълният списък с отсечките, включващ информация за местоположението им, е публикуван на сайта на Националното тол управление (НТУ) – bgtoll.bg, в секция „Въпроси и отговори“.

Сертифицирани участъци

Сред сертифицираните участъци са отсечки от автомагистралите „Тракия“ (Вакарел – Ихтиман, Ихтиман – Вакарел, Цалапица – Радиново, Радиново – Цалапица), „Струма“ (Сандански – Дамяница, Дамяница – Сандански, Българчево – Покровник, Покровник – Българчево), „Хемус“ (Девня – Игнатиево, Игнатиево – Девня, Белокопитово – Каспичан, Каспичан – Белокопитово), както и от Северната скоростна тангента (Илиянци – Чепинци, Чепинци – Илиянци). В списъка са включени и отсечки от републиканските пътища I-1 (Слатино – Кочериново, Кочериново – Слатино), I-2 (Струйно – Шумен, Шумен – Струйно), I-3 (Долни Дъбник – Телиш, Телиш – Долни Дъбник) и I-4 (Български извор – Сопот, Сопот – Български извор).

Налагане на санкции

Чрез камери, разположени в началото и края на всяка отсечка, се измерва времето за преминаване и се изчислява средната скорост. При превишаване на максимално допустимата скорост, данните се предоставят от НТУ на Министерството на вътрешните работи (МВР) за налагане на санкции. НТУ и МВР си сътрудничат за ефективен контрол и повишаване на пътната безопасност.

22 отсечки от републиканската пътна мрежа вече са под секционен контрол на скоростта

22 отсечки от републиканската пътна мрежа с контрол на средната скорост

**Сертифицирани участъци**

Двадесет и две отсечки от републиканската пътна мрежа са сертифицирани за секционен контрол на средната скорост след проверка от Българския институт по метрология. Системата е активна от 7 септември. Пълният списък с отсечките, включващ информация за местоположението им, е публикуван на сайта на Националното тол управление (НТУ) – bgtoll.bg, в секция „Въпроси и отговори“.

Сертифицирани участъци

Сред сертифицираните участъци са отсечки от автомагистралите „Тракия“ (Вакарел – Ихтиман, Ихтиман – Вакарел, Цалапица – Радиново, Радиново – Цалапица), „Струма“ (Сандански – Дамяница, Дамяница – Сандански, Българчево – Покровник, Покровник – Българчево), „Хемус“ (Девня – Игнатиево, Игнатиево – Девня, Белокопитово – Каспичан, Каспичан – Белокопитово), Северната скоростна тангента (Илиянци – Чепинци, Чепинци – Илиянци), както и участъци от републиканските пътища I-1 (Слатино – Кочериново, Кочериново – Слатино), I-2 (Струйно – Шумен, Шумен – Струйно), I-3 (Долни Дъбник – Телиш, Телиш – Долни Дъбник) и I-4 (Български извор – Сопот, Сопот – Български извор).

Начин на работа

Камери в началото и края на всяка отсечка ще измерват времето за преминаване и ще изчисляват средната скорост. Превишаването на максимално допустимата скорост ще се регистрира и данните ще се предоставят от НТУ на Министерството на вътрешните работи за налагане на санкции. НТУ и МВР си сътрудничат за ефективен контрол и повишаване на пътната безопасност.

Сафридът: от 6 до 12 лева на пазара в Каварна

Сафридът – любима риба на българина

**Цени и характеристики**

На пазара в Каварна дребният сафрид се продава за 6 лева, а по-едрият – за 12 лева. Сафридът принадлежи към семейство Carangidae, родствено на лефера и лаврака. Главата му е голяма, около четвърт от общата дължина. Пресният сафрид има тъмно сиво-синя горна част на тялото и главата със зеленикави оттенъци, сребристо-бяла долна част с метален блясък и виолетов оттенък, и бял корем. Характерна е тъмната маркировка на ръба на капака на хрилете. Дребният сафрид се нарича граца, а едрият – хаймана.

Разпространение и миграция

Сафридът се среща в Атлантическия океан, Средиземно и Черно море, от островите Кабо Верде до Гибралтарския проток. Най-труден за улов е по време на размножителния период, когато е разпръснат или е в малки групи. По-едрите екземпляри мигрират на север през лятото, достигайки до норвежкото крайбрежие през септември. Зимуват по ръба на континенталния шелф от Ирландия до Бискайския залив, Северно море и Ламанша.

Слънчево време до четвъртък, гръмотевици в петък

Слънчево време с временни валежи до четвъртък

**Прогноза за времето**

През следващите дни до четвъртък ще преобладава слънчево време с временни увеличения на облачността. Без съществени валежи, възможни са само изолирани краткотрайни превалявания в следобедните часове, главно в планините и планинските райони. По-голяма вероятност за валежи има в началото на следващата седмица и в четвъртък. Вятърът ще е от източната четвърт, предимно слаб, в Източна България до умерен. Температурите ще са без съществена промяна – преобладаващите максимални ще бъдат между 28° и 33°. По Черноморието временни увеличения на облачността ще има сутрин. Максималните температури там ще са предимно между 27° и 29°.

Времето в петък

В петък над Западна България облачността ще е по-често значителна, около и след обяд купеста и купесто-дъждовна. Там на много места ще има краткотрайни валежи от дъжд, възможно е за кратко да са интензивни, както и да има гръмотевична дейност, а дневните температури ще са до 23°-27°. Над източната половина от страната сутринта ще има и слънчеви часове, а повече облачност – след обяд. Валежи ще има на малко места, ще са предимно слаби, а дневните температури ще достигат до около 30°. В събота и на изток дневните температури ще се понижат. Облачността ще е променлива, все още вероятността за валежи на места в Западна и Южна България е повишена.

Секционен контрол на скоростта стартира днес по 22 отсечки

Започна секционен контрол на средната скорост

**Нов етап в контрола на движението по пътищата**

От 00:00 часа на 7 септември Агенция „Пътна инфраструктура“ въведе секционен контрол на средната скорост по републиканската пътна мрежа. Камери в началото и края на определени участъци ще измерват времето за преминаване и ще изчисляват средната скорост. Превишаването на максимално допустимата скорост ще се регистрира и данните ще се предоставят от Националното тол управление (НТУ) на МВР за налагане на санкции. НТУ и МВР си сътрудничат за ефективен контрол и повишаване на пътната безопасност.

Първи сертифицирани участъци

Към 5 септември са сертифицирани 22 отсечки, чийто списък е публикуван на сайта на НТУ. Информацията включва пътя, началната и крайната точка, както и карта с местоположението. Списъкът се актуализира с всяка нова сертифицирана отсечка след проверка от Българския институт по метрология. НТУ е готово да включи 126 отсечки (около 1200 км) след издаване на методически указания от МВР. Очаква се до края на годината да заработят всички планирани 126 отсечки.

Предстоящи планове

Сред сертифицираните участъци са отсечки от магистрали „Тракия“, „Струма“ и „Хемус“, както и от републикански пътища. Директорът на НТУ инж. Олег Асенов заяви, че до края на годината ще бъдат покрити над 1200 км от пътната мрежа. Началото на контрола на претоварването се очаква около 15 октомври, като първоначално ще бъдат обхванати 20 точки.

Секционен контрол на скоростта стартира днес по 22 отсечки

Започна секционен контрол на средната скорост

**Над 20 участъка от републиканската пътна мрежа вече са подложени на секционен контрол на средната скорост.**

От 00:00 часа на 7 септември Агенция „Пътна инфраструктура“ въведе секционен контрол на средната скорост на движение по определени участъци от републиканската пътна мрежа. Чрез камери, разположени в началото и края на всеки участък, се измерва времето за преминаване и се изчислява средната скорост. Превишаването на максимално допустимата скорост, регламентирана в Закона за движение по пътищата, ще води до санкции, налагани от МВР въз основа на данни, предоставени от Националното тол управление (НТУ). НТУ и МВР си сътрудничат за ефективен контрол и повишаване на пътната безопасност.

Разширяване на контрола

Към 5 септември са сертифицирани 22 отсечки, чийто списък е публикуван на сайта на НТУ. Информацията включва пътя, началната и крайната точка, както и карта с точното местоположение. Списъкът се актуализира с всяка нова сертифицирана отсечка, след проверка от Българския институт по метрология. НТУ е технически готово за включване на 126 отсечки (около 1200 км) след издаване на методически указания от МВР. Очаква се до края на годината да заработят всички планирани 126 отсечки.

Първи сертифицирани участъци

Сред първите сертифицирани участъци са отсечки от магистрали „Тракия“, „Струма“ и „Хемус“, както и от републикански пътища. Пълният списък с всички сертифицирани до 5 септември отсечки е публикуван на сайта на НТУ.

Директорът на НТУ инж. Олег Асенов заяви, че до края на годината ще бъдат покрити над 1200 км от пътната мрежа за контрол на средната скорост. Той очаква началото на контрола на претоварването около 15 октомври, като първоначално ще бъдат обхванати 20 точки.

Смърт при катастрофа в Царево

Чешки турист загина при катастрофа в Царево

**Смърт при пътнотранспортно произшествие**

54-годишен чешки гражданин загина при пътнотранспортно произшествие в Царево около 16:00 часа. Инцидентът е станал в района на провлака между стария и новия град. Мъжът е управлявал скутер без предпазна каска и се е блъснал в движещ се лек автомобил „Мерцедес“ със софийска регистрация. Водачът на автомобила, 45-годишен мъж, е бил тестван за алкохол и наркотици с отрицателен резултат. Мотоциклетистът е починал на място.

Разследване

По случая е образувано досъдебно производство.

Дванадесет дни Коледна ваканция и още почивни дни за учениците през 2025/2026 г.

Учебна година 2025/2026: Официално утвърден график

**Ваканции и неучебни дни**

Министерството на образованието и науката утвърди окончателния график за учебната 2025/2026 година. Решението е в съответствие с публикуваното за обществено обсъждане предложение. Учениците ще се радват на няколко по-продължителни ваканции и допълнителни почивни дни.

Ваканционен календар

Есенната ваканция ще е от 31 октомври до 3 ноември. Коледната ваканция ще продължи от 24 декември до 4 януари. Пролетната ваканция за учениците от 1 до 11 клас ще е от 4 до 13 април, а за 12 клас – от 8 април. Междусрочната ваканция е от 31 януари до 2 февруари.

Допълнителни почивни дни

На 2 март няма да има учебни занятия, което, заедно с националния празник на 3 март, ще осигури четири почивни дни – от 28 февруари до 3 март. По време на матурите, които са на 20 и 22 май, също няма да има учебни занятия.

Засичане на средна скорост: Новите правила за движение по пътищата влизат в сила

Нови правила за движение по пътищата влизат в сила

**Промени в Закона за движение по пътищата**

От днес са в сила новите правила в Закона за движението по пътищата, засягащи водачите на моторни превозни средства, електрически средства за придвижване, пешеходци и велосипедисти. Промените бяха гласувани от парламента и обнародвани в Държавен вестник на 5 август 2025 г. ДАБДП разясни основните промени, засягащи участниците в движението.

Нови правила за скорост и пресичане на релсови пътища

Забраната за превишаване на максимално допустимите скорости ще се прилага и за средната скорост в определен участък. Системата за контрол ще използва камери, монтирани в началото и края на отсечката. Забранено е пресичането на релсови пътища извън прелезите, самоволното вдигане или заобикаляне на спусната бариера, превключването на предавките на прелеза и движението назад на прелеза. Шофирането в аварийната лента на автомагистрала е забранено, без изключение. При спиране скоростта се намалява плавно; рязкото спиране е забранено, освен за избягване на ПТП.

Използване на мобилни устройства, пешеходни пътеки и други

На водачите е забранено да използват мобилни устройства по време на управление, освен чрез устройства, позволяващи използването им без ръце. При приближаване към пешеходна пътека водачите са длъжни да пропуснат пешеходците. Участниците в ПТП са длъжни да не употребяват алкохол или наркотици до пристигането на контролните органи. За деца под 150 см, пътуващи в М1, N1, N2 и N3, са задължителни детските системи за обезопасяване. Техническият преглед се извършва след установяване на липсата на задължения за заплащане на глоба. Българските граждани могат да управляват МПС с чуждестранно свидетелство до една година от влизането им в страната, ако то не е издадено от ЕС, ЕИП или Швейцария.

Пешеходците са длъжни да пресичат по пешеходните пътеки, след като са се огледали и без да използват мобилни устройства. Забранено им е да се движат в тунели и по мостове без тротоари, както и да пресичат непосредствено зад или пред спрял обществен транспорт. Минималната възраст за управление на индивидуално електрическо превозно средство е 16 години. Водачът е длъжен да ползва каска и да спазва правилата за движение. Необходима е валидна застраховка „Гражданска отговорност“. Забранено е управлението на нерегистрирано електрическо превозно средство, движението в тъмната част на денонощието, управлението без да се държи кормилото, използването на мобилни устройства и воденето на животни. Паркирането е забранено на определени места.

Водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка извън населените места, през нощта и при намалена видимост, както и да включва светлина. При пресичане на пешеходна пътека е длъжен да слезе от велосипеда. Забранено е превозването на други лица, освен деца до 6 години или с тегло до 27 кг на специално предвидени столчета, както и използването на мобилни устройства и воденето на животни. Всички промени са достъпни на интернет страницата на ДАБДП.

Крайовската спогодба: 65 000 българи се завърнаха в Южна Добруджа

Крайовската спогодба: Връщане на Южна Добруджа

На 7 септември 1940 г. Царство България и Румъния подписват Крайовската спогодба, с която Южна Добруджа е върната на България.

## Диктат на Великите сили

Договорът, подписан в Крайова, е наложен от Нацистка Германия, СССР и Италия, при съдействието на другите велики сили, участващи във Втората световна война, с цел привличане на България в техния съюз.

## Обмен на население

Спогодбата предвижда връщането на Южна Добруджа („Cadrilater“ на румънски) на България и обмен на население между Северна и Южна Добруджа. Около 88 000 румънци, заселени в Южна Добруджа след Втората балканска война (1913 г.), са изселени на север, а 65 000 българи се завръщат в родните си земи.