Колаж: Нова Вест
По повод Денят на народните будители, 1 ноември, разговаряме с директорът на ОУ „Димитър Благоев“ във Велико Търново – г-жа Надя Владимирова. Наскоро школото отбеляза своя 60-годишен юбилей с концерт на талантливите си ученици във великотърновския театър и открита изложба.
Питам г-жа Владимирова, дали според нея българското училище остава синоним на знание и увереност във времена, в които образованието е най-ценно.
„Вярвам, че да! Живеем в динамично време, информацията е навсякъде, достъпна е, време на социални промени е, но и на малко размити ценности. Задаваме си въпроси учим ли учениците да мислят, какво измерваме, какви са ни целите, но се съобразяваме с учебните програми. Въпреки това училището остава мястото, където търсим решения как в глобалната дигитална ера да развиваме критично мислене, инициативност, адаптивност, емпатия и екипност сред младите хора. Увереността ми идва от стабилната основа и от способността ни да се справяме с предизикателствата“, категорична е тя.
Запитана какво е да бъдеш от другата страна, да стоиш срещу учениците и да ги обучаваш и дали е сложно това днес, тя казва, че определено е голямо предизвикателство.
„Обикновено се справяме сами. Много е лесно, когато срещу себе си имаш любопитни деца, търсачи, изследователи. Остава ролята на учителя да бъде пример, да показва на учениците, че това, което преподава е и начинът им на живот, тяхната философия. Ние искаме учениците ни да са мотивирани, ентусиазирани, но и ние трябва да бъдем такива“, пояснява директорът.
„Когато запалим тяхната искра, ние поддържаме и нашата светеща. Съвременното дете е различно – то е по-информирано, по-дигитално, по-нетърпеливо. Учителят днес е не само преподавател, но и възпитател, ментор, мотиватор, психолог и дори медиатор. Необходимо е постоянно да се адаптираме към новите методи, да интегрираме технологиите и да отговаряме на индивидуалните нужди на всяко дете. Изисква се много енергия, емпатия и постоянство“, споделя Владимирова.
Моля ръководителят на учебното заведение да каже как се чувства като директор на тази институция с толкова дълга история, на фона на 60-годишния й юбилей.
„През тези 60 години нашето училище се е изградило като дом на знанието, възпитало е личности, изградило е характери. Гордея се, но чувствам и огромна отговорност. Да си директор на институция с 60-годишна история означава да си пазител на традиция, дух и култура. Това е училище, Аз съм част от една непрекъсната нишка, започната от моите предшественици. Задачата ми е не само да съхраня постигнатото, но и да го развивам в крак с модерното време, за да осигуря още успешни години напред“, отговаря тя.
Ами какво ли е постигнато в училището за 60 години и какво пък е променено днес?
„ОУ „Димитър Благоев“ има изграден авторитет сред родители и общественост и много успехи на ученици в олимпиади, конкурси и състезания. Но зад това стои колектив от отдадени учители, градили авторитета на училището с любов, продължаващи и днес“, уверява ме Владимирова.
„Днес обаче динамиката е по-голяма – дигитализиран учебен процес, фокус върху ключови компетентности – добра комуникация, работа в екип, дигитална грамотност; модерна материална база, индивидуален подход и работа за приобщаващо образование и непрекъснато търсене на пътя към родителите“, добавя още тя.
Питам и как мотивират учениците да придобиват нови и нови знания.
„Най-лесният начин е да видиш добрата страна на ученика и да не се уморяваш да говориш за това. Опознаеш ли децата откакво се интересуват, какво ги вълнува и как учат най- добре – си открил пътя към тях. Основният мотиватор е вътрешен – ученикът да задоволи любопитството си към света и това да му носи чувство на спокойствие и удовлетвореност“, разказва директорката.
„Но учениците избират и конкретно поведение или полагат усилия , за да получат награда, да избегнат неодобрение. Така, че за нас учителите, остава да създадем подходяща среда, в която да насърчаваме учениците да развиват собствената си мотивация. Стремежът ни е да поддържаме децата ангажирани и заинтересовани, да даваме възможности за индивидуална и групова работа в час или по проекти, да използваме технологиите, да включваме и изкуството за по-креативни дейности. Преподаваме и повтаряме основни умения и знания, фокусираме се върху силните страни и се стремим към изграждане на среда на доверие и подкрепа“, категорична е тя.
Моля за отговор и на това как вижда ролята на основните училища, като такива които подготвят децата за гимназиалния етап.
„Основното училище е „ стартовата площадка“ на образователната система. Ролята му е важна и критична: полагане на стабилни основи в основните предмети, развиване на ключови умения – четивна и математическа грамотност, логическо мислене. възпитаване на ценности – отговорност, уважение, дисциплина, формиране на навици за учене – самостоятелност и самоконтрол, ранно кариерно ориентиране и подпомагане на децата при избора на училище след седми клас“, казва ми Надя Владимирова.
„Много важен елемент за доброто основно образование са също така заниманията по спорт, музика и изкуства. Те развиват двигателни умения, координация и физическа подготовка, възпитават творчество и себеизразяване, разпалват всички области на детското развитие. Основното училище дава старт на тялото и ума да работят заедно, то е мост между детството и зрелостта“, споделя тя.
Моля за коментар и за това как гледа директорката на предложението за въвеждане на предмет по добродетели и религии? Мисли ли, че има нужда от вероучение в наши дни и дали има ли кой да го преподава?
„Има много „за“ и „против“. Важна е средата. В нашето училище е създаден Клуб за извънкласни занимания по интереси „Заедно творим добро“. Дейностите са свързани с формиране на устойчиви нравствени добродетели – честност, милосърдие, справедливост, търпение, благодарност и уважение към различията; развитие на умения за работа в екип, емпатия, мирно разрешаване на конфликти и активно гражданско участие; както и уважение към културните и духовните традиции. Чрез драматизации, проекти, изложби, екологични и благотворителни инициативи се стимулира творческото мислене на децата и за тях е удоволствие да го посещават“, коментира актуалната тема г-жа Владимирова.
„В свят на бързи промени е важно децата да познават корените на добродетелите и етичните принципи, залегнали в основите на нашата култура. А що се отнася до вероучението, то трябва да формира толерантност, емпатия и разбиране за духовните измерения на живота.
А кой да го преподава – специално обучени кадри, които да имат и педагогическа подготовка и умение да говорят с децата на техния език“, заявява тя.
Говорим и по друга популярна напоследък тема – забраната на телефоните в час. Как вижда директорката тази забрана на мобилни устройства в училище, дали според нея има нужда от тази мярка и ще даде ли резултат?
„От няколко години при нас телефоните се събират в началото на учебния ден и се връщат в края. Решението е взето съвместно с родителите и има резултат, защото мярката се налага последователно. Използването на телефони по време на учебния процес е сериозен разсейващ фактор, който пречи на концентрацията и често е източник на конфликти (снимане, споделяне, кибертормоз). Разбира се, телефоните са разрешени за ползване в определени моменти за образователни цели, под контрола на учителя“, изказва мнението си началникът на учебното заведение.
Навръх празника питам и каква е ролята на учителя като съвременен будител.
„Будител днес мисля, че е този, който събужда любопитството у децата, ориентира ги в потока от информация, предава и поддържа културната и национална идентичност, вдъхновява учениците да бъдат активни и отговорни, подготвя ги за бъдещето. Будителството е в умението да събудиш у учениците желание да знаят и да се развиват и да бъдат добри хора. Учителят помага на учениците да открият себе си“, отговаря Надя Владимирова.
Какво друго освен завършена педагогика е нужно днес, за да бъдеш добър учител – желание, увереност или пък способност да се адаптираш към новото време, запитах.
„Завършена педагогика – да. Но без желание и любов всичко е сухо и формално.Учителят днес трябва да е гъвкав и непрекъснато да се учи. От него се очаква да умее да разбира и управлява емоциите, както на учениците, така и своите. Да води разговори с деца, родители, колеги. Да е уверен в мисията си и да вярва в потенциала на всяко дете. Такъв учител е вдъхновяващ учител“, казва категорично госпожата.
На финала на разговора ни моля за нейното послание към учениците от ОУ „Димитър Благоев“ и всички български деца навръх Деня на народния будител.
„Денят на народните будители ни кара да си спомним, да се поучим и да продължаваме, да се преклоним и да подражаваме, но да не забравяме. Ден, в който отдаваме почит пред паметта на всички, които са отдали соя живот в борба за просвета и българщина. Денят на народните будители ни напомня, че знанието е най-голямата сила“, споделя в поздравлението си директор Владимирова.
„Моето послание към всички български деца и към нашите БЛАГОЕВЧЕТА е: Бъдете любопитни! Четете, питайте, търсете. Бъдете добри – към себе си, към семейството, към приятелите си, и към учителите си. Вие сте бъдещи будители – пазете българския дух, учете и изграждайте бъдещето си с увереност и знание! Вярваме във вас!“, празнично завършва тя.
**Президентът Радев обяви остри критики срещу управлението на казуса "Лукойл": Нарушения на Конституцията и правовата…
**Деница Сачева: „Румен Спецов е професионалист с опит, а бюджетът за 2026 г. е единственият…
**ТРАГИЧНО ПТП НА АВТОМАГИСТРАЛА „ТРАКИЯ“ ВЗЕМА ТРИ ЖИВОТА** Трима души загинаха, а един е тежко…
**Скандал около сина на евродепутата Радан Кънев: 17-годишен младеж задържан с наркотици** В ранните часове…
**Уикендът обещава спокойно и меко време с леки облаци и мъгли** България очаква сравнително тиха…
**Уикендът обещава спокойно и меко време с леки облаци и мъгли** България очаква сравнително тихо…
Leave a Comment