България

За предизборната кампания: Над 8 млн. лева са изхарчили партиите и коалициите

Средствата, използвани от партиите и коалициите за предизборната кампания през месец октомври, възлизат на общо 8 060 866 лв., като най-много пари са похарчени за медийно отразяване.

На парламентарните избори през октомври в надпреварата се включиха общо 28 партии и коалиции, и два инициативни комитета. Според подадените пред Сметната палата отчети, те са разполагали с приходи в размер общо на 9 180 951 лв.

За разходите в кампанията

Отчетите от изборите на 2-и октомври, 2022 г. показват, че участниците са похарчили общо 8 060 866 лв. И в тази кампания средствата за медийно отразяване заемат най-голям дял от общите разходи – 72.7% или 5 866 081 лв. В тази сума са включени и средствата от медийни пакети, които възлизат на 714 740 лв.

Данните са на Институт за развитие на публичната среда.

Второто разходно перо за партиите и коалициите се явяват “Масовите прояви и агитационните материали”. За тях са похарчени 1 030 421 лв. (12.8% от всички разходи). Изглежда, че партиите не са залагали на пряк контакт с техните избиратели, а са разчитали в огромна степен на еднопосочна комуникация чрез медийна реклама в контролирана от тях среда и с предварително избрана визия.

Традиционно пренебрежителни по размер са разходите за възнаграждения (15 017 лв. или едва 0.19%) и консултантски и социологически услуги (6 600 лв. или само 0.08%) по време на кампании. Само две формации – „БСП за България“ и „Продължаваме Промяната“ са заплатили труд на ангажираните с кампаниите им. Явно участниците в изборите продължават да организират агитационните си дейности по места с доброволни усилия на симпатизанти и партийни функционери.

Най-много разходи в кампанията е направила коалицията „Продължаваме Промяната“ – 2 622 535 лв. Тя е следвана от „Демократична България“ – 1 247 018 лв. и „Възраждане“ със 771 632 лв.

И петте формации, посочени в графиката, са отделили основната част от разполагаемите си средства за политическа реклама в медиите. Все пак прави впечатление, че от ГЕРБ са заделили най-много ресурси именно в това перо. В сравнителен план „Възраждане“ са разпределили по-равномерно сумите като са харчили средства за наем и транспорт и масови прояви.

Leave a Comment
Сподели
Публикувано от
Пламена Сутева

Скорошни постове

  • България

Какво да купите за подарък за Деня на Майката?

Празнуването на Деня на Майката може да се проведе по много различни начини, но е…

преди 1 месец
  • Спонсорирани

Мъжките суичъри в дамските тоалети – вижте защо са толкова популярни

Суитшъртите са толкова удобни и универсални дрехи, че може би ще искате да имате няколко…

преди 2 месеца
  • Спонсорирани

Пазарувай от вкъщи бързо и удобно

Развитието на дигиталния свят бележи промени в редица аспекти от живота на хората и предоставя…

преди 2 месеца
  • Спонсорирани

Маркучи за въздух: Какво трябва да знаем и как да изберем?

Маркучите за въздух са важен компонент, който има множество индустриални и домашни приложения. Те са…

преди 4 месеца
  • Спонсорирани

Обувки за детската градина: Осигурете комфорт и безопасност за вашето дете

Като родители ние винаги искаме най-доброто за нашите деца, особено когато става въпрос за тяхното…

преди 10 месеца
  • Спонсорирани

Защо да наемем компактна кола за краткосрочно пътуване

Наемането на автомобил за кратко пътуване предлага редица ползи, особено когато разполагаме с ограничено време,…

преди 10 месеца