Проучване: искаме ли повече, въпреки, че вече си имаме всичко

34

Хората искат повече материални неща, дори и да не извличаме щастие от тях. Учените са използвали компютърни симулации, за да се опитат да обяснят тази психологическа черта. Преследваме повече награди, когато сме „привикнали“ към по-висок стандарт на живот. От обувки до дрехи, винилови плочи и най-новия смартфон, хората имат привидно ненаситно желание за най-новите продукти

Сега изследователите са използвали компютърни модели, за да се опитат да обяснят защо непрекъснато жадуваме за все повече и повече материални неща – дори когато ни карат да се чувстваме нещастни, предават dailymail.

Според констатациите ние преследваме повече награди, когато „привикнем“ към по-висок стандарт на живот и се сравняваме с различни стандарти. Новото проучване е ръководено от изследователи от катедрата по психология на Принстънския университет в Ню Джърси.

„От древни религиозни текстове до съвременна литература, човешката история изобилства от приказки, описващи борбата за постигане на вечно щастие“, казват те в своя доклад. „Парадоксално е, че щастието е една от най-търсените човешки емоции, но постигането му в дългосрочен план остава неуловима цел за много хора. „Нашите резултати помагат да се обясни защо сме склонни да попаднем в капана на цикъл от безкрайни желания и желания и могат да хвърлят светлина върху психопатологии като депресия, материализъм и свръхпотребление.“

Според експертите два психологически феномена означават, че мозъкът ни безмилостно преследва материални блага. Първо, човешкото щастие се влияе от феномен, наречен „относителни сравнения“. Това означава, че често сме загрижени за разликата между това, което имаме, и желаното ниво, което искаме да постигнем.

Водещият автор на изследването Рачит Дъби от Принстън каза: „Нашата статия беше вдъхновена от констатации за човешкото щастие (особено нашата склонност да продължаваме да искаме повече) и искахме да предоставим обяснение за това поведение.“ В своите експерименти екипът създаде компютърно симулирани агенти, които да представят истински човешки „мозъци“ и начина, по който хората мислят, и ги научи на „обучение с подсилване“.

Dubey каза: „Методите за обучение с подсилване се фокусират върху обучението на агент (напр. робот), така че агентът да се научи как да съпоставя ситуации с действия (напр. да се научи как да играе шах). „Водещият принцип на тези методи е, че те обучават агенти с помощта на награди – те осигуряват положителни награди за желаните поведения и/или отрицателни награди за нежеланите.“

Някои от мозъците получиха проста „награда“, докато други получиха допълнителна награда, когато базираха решенията си на предишни очаквания и сравнявайки своите награди с други.

Изследователите откриха, че втората група е по-малко щастлива, но се учи по-бързо от първата и ги превъзхожда във всички тестове, които провеждат. Това предполага, че ще бъдем по-малко щастливи, колкото повече сме възнаградени, когато се сравняваме с различни стандарти.

Dubey каза: „Нашите компютърно-базирани симулации предполагат, че това има предимства – ако никога не сме доволни, постоянно сме подтиквани да намираме по-добри резултати. „Това обаче има и недостатъци – ние постоянно обезценяваме това, което вече имаме, което в екстремни случаи може да доведе до депресия и свръхконсумация.“

Дъби също така признава въпроса колко надеждно подобни компютърни методи могат да картографират човешкото поведение. „Трябва да се внимава, когато се обобщават нашите базирани на симулация резултати към сценарии от реалния свят“, каза той за MailOnline.

По публикацията работи: Силвана Димитрова