Това обясни зам.-министърът на финансите Андрей Цеков по време на провеждащ се брифинг на Министерски съвет. Той даде и конкретни примери, които да подкрепят твърденията му
По думите на зам.-министъра на финансите Андрей Цеков, средствата за пътищата са били разпределяни „в разрез с обществените поръчки и в разрез с обществения интерес“.
„Темата на днешния брифинг е състоянието на държавната политика в областта на пътната инфраструктура. Бих искал да направя едно обобщение. Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните повече от 10 години е заложник на една институционализирана и поддържана от агенция „Пътна инфраструктура“ порочна система, при която дейностите по изграждане, основен ремонт, реконструкция, текущи ремонти и поддържане на републикански пътища, се възлагат непрозрачно, неконкурентно и неикономично, в разрез с принципите на добро финансово управление, противоречие на разпоредбите на Закона за обществените поръчки и в разрез с обществения интерес“, заяви на брифинг на Министерски съвет зам.-министърът на финансите Андрей Цеков
„На първо място това са инхаус възлагания, в резултат на които в последните години са възложени дейности и впоследствие превъзложени без наличието на свободна конкуренция на стойност над 3,6 млрд. лв.“, заяви Цеков.
„Примерите са ясни – АМ „Хемус“ 2,7 млрд. лв., пътят Видин – Благоевград 900 млн. лв „, каза той.
Рамковите споразумения за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа са също пример за разходване на средства, надхвърлящи многократно договорната стойност.
„Налице са и данни за манипулиране на процедури за възлагане на обществени поръчки, при които крайният ефект е, че в условията на ограничена конкуренция се разходва обществен ресурс, надвишаващ дори прогнозните стойности на въпросните поръчки“, обясни още той.
Две междуведомствени работни групи са били назначени по казуса. Първата е била назначена от служебния премиер Стефан Янев. Андрей Цеков изброи обявени обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка, чийто срок непрекъснато се удължава. Същевременно процедурите биват прекратявани.
„В резултат на всички тези действия реалната ситуация е такава – държавата е лишена от пътно поддържане за следващите шест-седем месеца”, отбеляза Цеков.
Цеков обясни, че ръководството на АПИ се назначава от министъра на регионалното развитие, който следва да потърси политическата и професионална отговорност. Сметната палата и АДФИ също трябва да поемат своята част от разследването на провалените обществени поръчки. А прокуратурата ще се заеме с наказателната отговорност.
Настимир Ананиев заяви на свой ред, че „през последните години е заформен престъпен модел“, засягащ ремонта и поддръжката на пътищата: „800 милиона за поръчки изведнъж се оказват 3,4 милиарда. 79% от фирмите се оказват некоректни и трябва да бъдат проверени от ДНСК. Реално коректните фирми са малко над 20%. „Обичайните заподозрени“ са фирмите, които получават парите, а реално парите не стигат до подизпълнителите и работниците“.
„Регионална комисия трябва да излезе с извънредно становище и предложението за разплащане към реалните изпълнители да се случи. Обществените поръчки, през които можеше „да се развърже възелът“, бяха прекратени“, заяви още Ананиев.
„Ще се разплатим с лоялните фирми, но не и с „обичайните заподозрени“ и не под обществен натиск“, подчерта той.
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment