Учени наблюдават странен обект в Млечния път

Става въпрос за миниатюрна спираловидна галактика, която се върти около голяма звезда в Млечния път. Звездата е около 32 пъти по-масивна от нашето Слънце. Според учени галактиката обикаля опасно близо до центъра на нашата галактика

Астрономите надникнаха в центъра на Млечния път и откриха нещо, което изглежда е миниатюрна спираловидна галактика, която се върти около една голяма звезда, пише DarikNews.

Звездата, разположена на около 26 000 светлинни години от Земята близо до плътния и прашен галактически център – е около 32 пъти по-масивна от Слънцето и се намира в огромен диск от завихрен газ, известен като „протозвезден диск“. (Самият диск е широк около 4000 астрономически единици – или 4000 пъти разстоянието между Земята и Слънцето). Такива дискове са широко разпространени във Вселената и служат като звездно гориво, което помага на младите звезди да се превърнат в големи и ярки слънца в продължение на милиони години.

Но астрономите никога досега не са виждали подобен диск: галактика в миниатюра, обикаляща опасно близо до центъра на нашата галактика, както съобщи Сайънс Алерт“.

Как се е появила тази миниспирала и има ли още такива?

Според ново изследване, публикувано в списание Nature Astronomy, отговорите може да се крият в мистериозен обект, около три пъти по-масивен от земното слънце, който се спотайва точно извън орбитата на спиралния диск.

С помощта на наблюдения с висока разделителна способност, направени с телескопа Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) в Чили, изследователите откриват, че дискът не изглежда да се движи по начин, който би му придал естествена спирална форма. По-скоро, пишат те, дискът изглежда е бил буквално разбъркан от близък сблъсък с друго тяло – вероятно мистериозният обект с размер на тройно слънце, който все още се вижда в близост до него.

За да провери тази хипотеза, екипът изчислил дузина потенциални орбити за мистериозния обект, след което провел симулация, за да види дали някоя от тези орбити би могла да приближи обекта достатъчно близо до протозвездния диск, за да го завърти в спирала. Те откриват, че ако обектът е следвал един конкретен път, той би могъл да премине покрай диска преди около 12 000 години, разбърквайки праха достатъчно, за да се получи ярката спирална форма, която виждаме днес.

„Хубавото съвпадение между аналитичните изчисления, числената симулация и наблюденията на ALMA предоставят солидни доказателства, че спиралните ръкави в диска са останки от прелитането на навлизащия обект“, казва в изявление съавторът на изследването Лу Син, асоцииран изследовател от Шанхайската астрономическа обсерватория на Китайската академия на науките.

Освен че предлага първите директни изображения на протозвезден диск в галактичния център, това изследване показва, че външни обекти могат да изкривят звездните дискове в спирални форми, които обикновено се наблюдават само в галактичен мащаб. И тъй като центърът на Млечния път е милиони пъти по-плътен със звезди, отколкото нашата част на галактиката, вероятно подобни близки събития се случват доста редовно в галактическия център, казват изследователите. Това означава, че центърът на нашата галактика може да е препълнен с миниатюрни спирали, които само чакат да бъдат открити. Възможно е учените да не достигнат до центъра на тази космическа кукла-гнездо още дълго, дълго време.

По публикацията работи: Пламена Сутева