Финансовият министър: Близо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство (ВИДЕО)

67

Това заяви по време на проведен извънреден брифинг финансовият министър Асен Василев. По негови думи някои практики са били меко казано „скандални”. Финансовият министър обясни, че „ако АПИ се беше придържала към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента“

Близо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство. Това обяви финансовият министър на извънреден брифинг. Комисията на МРРБ и МФ е прегледала 34 рамкови договора, подписвани между 2018-2020. Предмет на договорите бил текущ ремонт и поддръжка.

„Това значи отстраняване на повреди, зимно почистване, разчистване след катастрофи. Текущ ремонт и поддръжка не изисква одобрени инвестиционни проекти, не изисква надзор, не минава през комисия. Текущ ремонт и поддръжка не се приема за строителство. А за текущ ремонт не се дава и гаранция. Около 1000 на брой са направените възлагания по тези процедури, на стойност над 3,419 милиарда”, обясни Василев.

„От 3,419 милиарда – 1 милиард са за текущ ремонт и поддръжка, над 2,462 милиарда са прикрито строителство, което е възложено без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи, без комисия, която да приеме качеството. Това строителство е без гаранция”, заяви Василев.

„Ако АПИ се беше придържала към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента. Нарушението на ЗОП се дължи изцяло на прикрито строителство. Става въпрос за почти 2,5 милиарда. Това е нарушение на Закона за обществените поръчки”, каза Василев.

„79% от допълнителните извънредни задания са инвестиционно проектиране, основен ремонт и реконструкция, които изискват оценка за съответствие, инвестиционни проекти, разрешение за строежи, надзор, гаранция. Реално 80% от направените възлагания ги нямат, а би следвало да ги имат. Тези отсечки са незаконни строежи, по смисъла на ЗУТ. Те представляват неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип”, каза Василев.

Някои практики са били меко казано „скандални”, продължи финансовият министър. Той даде и пример с отсечка от път край Смолян. Става въпрос за превантивен ремонт на път 31861, на стойност над 45 милиона лева.

„Строителството е възложено на 28 август 2020 г., а проектирането на 5 ноември 2020 г. Явно някой е ползвал машина на времето, след като е възложено проектирането около 2 месеца и половина по-късно и с машина на времето сме се върнали 3 месеца, за да възложим проекта с точност до стотинка”, заяви Василев.

Подобни случаи били десетки. Василев даде още 2 примера. Проектирането на път 3667 било възложено на 29 април и пак на 29 април са възложени строително–монтажните работи.

За ремонта на виадукта на „Хемус” – проектирането е възложено на 30 юни, около месец преди това – на 29 май е възложено строителството, обясни Василев.

В ремонта на пътя Кърджали-Асеновград пък са дадени 1 милион лева за подмяна на водопровод. Василев обясни, че става въпрос за 6 метра тръба, а в проекта изобщо нямало ВиК част.

За магистрала „Тракия” били заложени 40 320 часа проектантски труд. „Проектирането е изпълнено за 62 дни. Това значи, че е трябвало да има екип от 82 проектанти, които нонстоп да проектират как да бъде направен ремонтът на „Тракия”, каза Василев.

Той даде пример и с третокласния пътя Полски Тръмбеш – Обединение, където километърът струвал 831 000 лева, а на пътя Шабла-Каварна, който отново е третокласен – 1,325 милион лева.

Най-евтин ремонт е правен в Ловеч – 112 000 лева на километър първокласен път. Най-скъпият ремонт е платен в Ямбол – 1,910 милиона лева първокласен път.

При второкласните пътища разликите били още по-фрапантни – от 68 000 до 2,100 милиона на километър.

На брифинга стана ясно още, че 2,9 милиона лева на километър са дадени за възстановяване на общински път в Пазарджишко.

МФ ще сезира ДНСК. Докладът от проверката ще бъде изпратен и на прокуратурата.

Василев заяви, че към момента тези пътища са незаконни. „Ако ДНСК установи, че отговарят на изискванията, ще се наложи да приемем специален закон, който да каже, че тези пътища са търпими. Трябва да се уреди поддръжката и гаранцията и редът на ползване, че тези пътища отговарят на изискванията за безопасност и качество”, каза Василев.

Комисията предлага да бъде платена само тази част, която би представлявала незаконно облагодетелстване на държавата, ако не бъде заплатена.

По публикацията работи: Пламена Сутева