Ето как домашните любимци дават тласък на мозъка на Вашите деца

84

Изборът на домашен любимец започва с разбирането как той би се вписал в дома. Кели Оукс изследва какво се случва, когато животните се присъединят към семейство. Тя обяснява тяхното дълбоко въздействие върху развитието на децата

От гъсеници до огромни гърбати китове, децата изглеждат всеобщо очаровани от животните, пишат от Би Би Си.

Но докато героите в книжката с картинки често са далеч от реалността, домашните любимци, с които много от нас споделят дом, предлагат на децата по-реалистичен поглед върху животинския свят, както и смислена връзка, която им влияе и по много други начини.

Разбирането на тази връзка може не само да помогне на родителите да изберат правилния домашен любимец за детето си, но и да им даде по-задълбочена представа за факторите, които създават наистина успешна връзка.

За много хора домашните любимци са много обичани членове на семейството, които осигуряват подкрепа през много етапи от живота. Те могат да помогнат на двойките да укрепят връзката си, да играят ролята на приятели за малки деца и да осигурят приятелство на родителите, когато децата напуснат дома.

Много родители интуитивно смятат, че грижата за животно може да предложи на децата ценни уроци за грижата, отговорността и съпричастността. „Наистина е важно, особено за малките деца, да научат, че нечия гледна точка може да е различна от тяхната собствена“, казва Меган Мюлер, доцент по взаимодействие между човек и животно в университета Tufts, САЩ. „Това е по-лесен урок за научаване, може би, с животно, отколкото с, да речем, брат или сестра или връстник.“

Но твърденията за благоприятното въздействие на домашните любимци върху децата отиват по-далеч, предполагайки, че домашните любимци могат да повлияят на социалните умения на децата, физическото здраве и дори когнитивното развитие и че поддържането им е свързано с по-високи нива на емпатия. За децата с аутизъм и техните семейства грижата за домашни любимци може да помогне за намаляване на стреса и да създаде възможности за формиране на поддържащи връзки.

Други изследвания показват още ползи от животните за децата. В една двойка проучвания децата направиха по-малко грешки при задача за категоризиране на обекти и се нуждаеха от по-малко подкани в задача за памет, когато в стаята имаше куче. Изследванията дори установиха, че поне за възрастните простият акт на гледане на нашите домашни любимци като членове на семейството подобрява нашето благосъстояние – въпреки че заглавията, изтъкващи широкообхватните ползи от притежаването на домашни любимци, не са без критика, тъй като хората често вярват, че техните домашни любимци подобряват тяхното здраве и щастие , дори когато обективните мерки не показват никаква разлика.

Взаимодействие с домашни любимци – и с други хора

И така, домашните любимци наистина ли са в основата на всички тези предимства или просто мислим, че са? Хейли Кристиан, доцент в Училището по население и глобално здраве в Университета на Западна Австралия в Пърт, е един от изследователите, които се опитват да разгадаят причината от следствието.

Използвайки данни от надлъжно проучване на 4000 деца на пет и седем години, Кристиан и колеги откриха, че собствеността на домашни любимци е свързана с по-малко проблеми с връстниците и по-просоциално поведение . В отделно изследване те открили, че децата на възраст от 2 до 5 години със семейно куче са по-активни, прекарват по-малко време пред екрани и средно спят повече от тези без домашен любимец.

Най-важното е, че улеснената от кучета физическа активност – като ходене на семейни разходки с кучета – направи разликата.

След това, в проучване, публикувано миналата година, те сглобиха тези две части от пъзела. След като контролират фактори като социално-икономически статус, изследователите виждат, че децата, които редовно се занимават с физическа активност, свързана с кучета, имат по-добри резултати в развитието.

„Всъщност можем да кажем, че децата, които имат домашни любимци и взаимодействат с тях с течение на времето в ранна детска възраст, изглежда причиняват тези допълнителни ползи по отношение на тяхното социално-емоционално развитие“, казва Кристиан, който също е старши научен сътрудник в Telethon Kids Institute .

Това не означава, че всяко семейство трябва да има домашен любимец – или всяко дете с куче е по-добре от тези без. Поведенческите проблеми, сложните медицински нужди и финансовата тежест от грижите за животно могат да направят живота с домашен любимец не толкова розов. Семействата, живеещи в жилища, които не са подходящи за домашни любимци, са изправени пред допълнителни бариери. „Не мисля, че някога ще стигнем до точката, в която препоръчваме на всеки с дете да си вземе куче“, казва Мюлер.

Всъщност Мюлер изследва дали психичното здраве на американските тийнейджъри с домашни любимци е по-добро от техните колеги, които не притежават домашни любимци по време на пандемията Covid-19 – и установи, че животните изглежда нямат никаква разлика. „Моята хипотеза е, че Covid беше огромен стрес и вероятно няма едно нещо, което да е достатъчно, за да го преодолее“, казва тя.

Възможно е също така пандемията да сложи край на един от начините, по които животът с куче може да ни даде тласък. „Получаваме социалните ползи от взаимодействието с кучето, но има и този начин, по който животните могат да улеснят социалното взаимодействие с други хора“, казва Мюлер. По време на блокиране тийнейджърите може да са се придържали към ежедневните си разходки с кучета, но избягват разговорите с други разходки на кучета, губейки малки моменти на социално взаимодействие.

Изграждане на силна връзка

Когато става въпрос за положителното влияние на домашните любимци върху децата, състоянието на връзката им е от ключово значение – не просто да живеят под един покрив. „Качеството на взаимоотношенията изглежда е по-добър предсказател за някои от тези здравни резултати, отколкото просто дали имате домашен любимец в дома си или не“, казва Мюлер.

Времето, прекарано с домашен любимец, е един от факторите. Ако вашият брат или сестра има хамстер, който живее в стаята им, е малко вероятно да се чувствате много привързани към него, например в сравнение със семейно куче, което разхождате всеки ден след училище.

Възрастта на детето също може да помогне да се определи колко стабилна става връзката им с конкретен домашен любимец. Децата на възраст между шест и 10 години развиват по-силни връзки с животни, които са по-подобни на хората , като котки и кучета, отколкото с биологично отдалечени видове като птици и риби. Но по-големите деца на възраст между 11 и 14 години съобщават, че са също толкова привързани към по-малко тясно свързани видове – включителнo мишки – както и към своите кучета или котки.

По публикацията работи: Силвана Димитрова