Акад. Денков: Аз и екипа ми смятаме за правилно учебната година да започва на 7-8 септември (ВИДЕО)

127

Министърът на образование посети днес Професионална гимназия по горско стопанство и дървообработване „Николай Хайтов“ във Варна. Той коментира пред журналисти промените, предвидени за следващата учебна година, матурите и основните приоритети в образованието 

„Беше изключително впечатляващо. Заем, че професионалното образование може да бъде много привлекателно, но ако не направено качествено, не помага на младежите и на децата. В случая тук виждаме един прекрасен пример, в който децата получават професия, интегрират се в обществено, освен това работата с децата със специални образователни потребности е направена така, че и те да могат да се включат. Така че беше изключително приятно да посетя гимназията“, сподели министър Денйков по повод посещението си в ПГГСД.

„Започваме с прегледа на учебните програми, тъй като те трябва да са изчистени от излишни академични термини, за да разбират учениците защо учат едно или друго нещо. След като са готови програмите, което очакваме до края на месец юни, започва прегледа на учебниците, като това, което наблюдаваме е, че в много от учебниците авторите са си позволили да надграждат с излишни академични термини. Изрично ще искаме от авторите да следват учебните програми. Ще има и психолози, които да следят дали е адекватно нивото на програмите и учебниците“, категоричен бе Денков.

Образователният министър обясни и какви промени предстоят за следващата учебна година, какви са основните приоритети в образованието и какви промени ще има при матурите.

„Казахме вече, че учебната година ще започне на 15 септември тази година. Следващите месеци ще продължим да обсъждаме кога да започва, но това няма да засяга учебната 2022/2023. Това, което аз и екипа ми смятаме за правилно, е от 2023 г. нататък да стартира около 7-8 септември. Имаме доста сериозен напредък по отношение на дигитализацията на административните процеси. Идеята е учителите да могат да влизат до 1 септември. Тази една седмица, с която учениците ще започват по-рано, искаме да я използваме за повече ваканции, които да бъдат разпределени пред годината“, обясни министърът.

„В другите държави е много по-ритмичен процесът – учене, ваканция, пак учене, пак няколко дни ваканция, докато при нас не е толкова ритмичен. Ние имаме коледна и великденска ваканция, но в другите държави има много по-честно ваканции, за да могат да си почиват учениците и учителите“, каза още Денков.

„За матурите новото е, че за първи път по новия Закон за предучилищното и училищно образование ще има много по-голям брой изпити – около 3 до 4 пъти повече. Стои въпросът дали наистина това е най-добрият вариант. Действително има изключително много детайли, родителите се интересуват, представили сме ги, за да ги види всеки“, каза още образователния министър.

Той обясни, че постепенно изпитите ще стават по-интегрални. Тоест към външното оценяване по математика например да се включват знания и от други предмети или към външното оценяване по български език да се включват въпроси от някои хуманитарни науки.

„Имаше период около края на януари, в който всяка седмица по официалната статистика се разболяваха около 12 хиляди деца. Това беше изключително тревожно. Оттогава заболеваемостта спада непрекъснато, до около 1000 на седмица. Когато ме питат „имаше ли нужда от тестове“, отговорът ми е категорично да. Всяко едно дете, което в понеделник покаже положителен тест и предприемем мерки, ние предотвратяваме заразяването на поне 10-15 деца“, обясни още Николай Денков.

„Обсъждаме идеята за базови учебници и учебници за напреднали. Тя се използва на някои места, но има и рискове. Аз затова предпочитам другата идея, която споменах, да има един базов учебник, който стриктно да следва програмата и да има учебни помагала, които допълнително да развиват уменията. Ние работим много сериозно за т. нар електронни ресурси, тоест всеки ученик и учител да има достъп до записани уроци“, допълни министърът.