В искането на главния прокурор е посочено, че съдебната власт трябва да разполага със средства, с които да може да функционира нормално. Средствата за съдебната власт са намалени с 20 млн. лева по предложение на група народни представители
Главният прокурор на Република България внесе в Конституционния съд искане за обявяване на противоконституционност на чл. 2, ал. 2 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2022 г.
В искането се посочва, че съдебната власт следва да разполага със средствата, нужни за нормалното ѝ функциониране при спазване на принципа за разделението на властите и правомощията им.
Бюджетните разходи за 2022 г. за всички органи на съдебната власт са определени в чл. 2 ал. 2 от Закона за бюджета като след първоначалното предложение на Министерски съвет по предложение на група народни представители тези средства са намалени с близо 20 млн. лева.
Конституционният съд (КС) при произнасяне още през 2015 г. (решение №4 от 14.07.2015 г. по к.д. №3/2015) приема, че „чл. 117, ал. 3 от Конституцията предвижда изрично обособяването на самостоятелен бюджет на съдебната власт като условие за нейната независимост и нормално функциониране“.
Значителното намаляване на средствата в бюджета на прокуратурата и като цяло в бюджета на съдебната власт неминуемо ще засегне ефективното упражняване на нейните функции и ще доведе до невъзможност за пълноценно упражняване на правомощията й. Недопустимо е по този начин косвено да се цели въздействие спрямо независимостта на органи на съдебната власт и постигане от страна на законодателната власт на цели, различни от конституционно установените, с неясни мотиви за реформи и преструктуриране, се посочва в искането до КС.
Не се оспорва суверенното право на Народното събрание при приемане на държавния бюджет да определя размера и условията за получаване на субсидията в бюджета на всички държавни органи. Това правомощие обаче не следва да се упражнява по начин, по който чрез напълно отказано или недостатъчно финансиране (както в настоящия случай), сериозно се затруднява или практически блокира работата на конституционно установени държавни органи.
Държавното обвинение не разполага със собствени приходи, с които да компенсира намаления размер на бюджетните разходи. В настоящата финансова ситуация при сериозен ръст на цените на енергоносителите, значителното намаляване на субсидията за прокуратурата може да има крайно негативен ефект.
Бюджет, който не осигурява нужните средства за функциониране на съдебната власт, нарушава разделението на властите, защото една власт на практика ограничава дейността на друга, като не осигурява в достатъчен размер нужните средства за нормално осъществяване на конституционните й правомощия.
Финансово необезпеченият бюджет (чл.2, ал.2) създава опасност от блокиране на дейността на органи на съдебната власт и е в нарушение на чл. 4, ал. 1, чл. 8 и чл. 117, ал. 2 и 3 от Конституцията на Република България, води до неравнопоставеност на разделените власти и противоречи с установената в основния закон независимост на съдебната власт и свързаната с нея самостоятелност на бюджета й, се посочва още в искането на главния прокурор до Конституционния съд.