Ресторантьори предупреждават: Сметките ни за ток са двойни. Как ще се отрази това на клиентите?

Считано от четвъртък (24-ти февруари) облекчават мерките и по-конкретно отпада задължителният зелен сертификат за посещаване на заведение. ЗС остава задължителен за персонала. Зададохме няколко въпроса на управители на заведения по темата.

Какви трудности изпитахте досега по време на тази противоепидемична обстановка?

„Като изключим намаляването на работа, сравнително по-слаб зимен сезон, летният не беше толкова зле, хората се притесняват, съответно отпадат много резервации, когато има някой болен, има хора, които нямат зелен сертификат и няма как да посетят заведението. В началото имахме и лек проблем с персонала докато се ваксинират. Но сега, смея да твърдя, всичко е наред.“ – съобщи за Нова Вест управителя на ресторант Живко Генчев.

Също така той разказа, че е изпитал много трудности с екипа си, докато повечето се ваксинират. А някои от персонала са си правели тестове, съответно постоянно се е коригирал и графикът. Имало е хора, които да напуснали работното си място. Управителят очаква със сигурност повишаване на посещаемостта на заведението след отпадането на зеления сертификат и не смята да изисква от клиентите си такъв.

По-спокойни ли ще се чувствате след отпадането да ЗС и мислите ли, че това е краят на мерките, ограничаващи вашия бранш?

„Надявам се да бъде краят на мерките, но не знам какво ще се случи в бъдеще. Може да ги затегнат по друг начин и по други обстоятелства, но мисля, че към момента ще бъде добре да отпадне зеленият сертификат. Разбира се, има и други фактори. Всички знаят какво се случва с инфлацията, с повишените цени на тока и т.н. Хората се отдръпват и поради тази причина, но все пак би имало много повече работа, ако няма никакви рестрикции спрямо Covid-19.“

Допитахме се и до други управители на заведения, които споделят, че са загубили много клиенти и много от тях не влизат в заведението, защото нямат сертификат. Споделят, че са много против зелените сертификати и не мислят, че това ще е краят на мерките, а ще се измисли нещо ново.

Жасмина Захариева – управител на ресторант, споделя пред Нова Варна:

„Доста беше трудно, тъй като имаше няколко човека от персонала, които не желаеха да се ваксинират. Това с тестовете утежняваше положението и финансово, и като време, но въпреки ситуацията се справихме и винаги сме били изрядни. Също така беше доста неудобно да спираш клиентите, да ги проверяваш, да ги връщаш, ако нямат зелен сертификат. Работата доста намаля, имаше доста голям спад на клиентите. Но очакваме като се затопли хората да се раздвижват, както и работата.“

По-спокойни ли ще се чувствате след отпадането да ЗС и мислите ли, че това е краят на мерките, ограничаващи вашия бранш?

„По-спокойни, да. Ще има някакво облекчение на мерките и на целия бизнес, който претърпя толкова много поражения, специално нашия бранш. За това дали ще е краят сме малко песиместично настроени, тъй като всяка година лятото отпадат мерките и вируса го няма, а като дойде зимният сезон се появява отново и всичко се завърта вече 3-та година. Така че се надявам това наистина да е краят!“

Освен коронавирусът има ли други трудности, пред които е изправен вашият бранш?

„Абсолютно да! Сметките ни за ток за разлика от миналата година за последните два месеца са двойни. И не само токът. Увеличение има на абсолютно всички стоки, които зареждаме някъде с 20, някъде с 30%. Предстои ни повишаване на цените, защото иначе няма да можем да издържим и няма да има никаква печалба за заведението. Не знаем как ще реагира клиентът, но така или иначе, за да оцелеем ще трябва да вдигнем цените, за да има някаква печалба, за да си покрием разходите.“

По публикацията работи: Станислава Гавазова