ОТ МВР припомнят важна за шофьорите информация – какви са правилата за движение при намалена или ограничена видимост на пътя и какви санкции можем да получим, в случай, че нарушим някое от тях
Законът за движението по пътищата съдържа разпоредби, които целят опазване живота и здравето на участниците в движението по пътищата чрез спазване на някои основни правила за безопасно движение в условията на намалена видимост. Правилата са и за водачите на моторни превозни средства, и за водачите на пътни превозни средства, но и за пешеходците.
Важно е да се прави разлика между намалена и ограничена видимост.
Намалена е видимостта при здрач, мъгла, валеж, запрашеност, задименост и други подобни, а ограничена е при стръмнини, завои и други препятствия, които пречат на видимостта.
Какво трябва да се знае при движение в условия на намалена видимост?
При намалена видимост под 50 метра е забранено завиването в обратна посока на пешеходна пътека, железопътен прелез, мост, надлез, в тунел, в подлез. Забранено е тегленето; забранено е ППС, което е извънгабаритно или превозва опасен товар, да престоява на платното за движение и да се движи.
При намалена видимост и през нощта на автомагистрала или скоростен път водач, принуден да спре, може да го направи върху лентата за принудително спиране извън платното за движение, като сигнализира спряното ППС с предупредителен светлоотразителен триъгълник или включен авариен сигнал. При невъзможност да отстрани повредата и да продължи движението, той е длъжен да вземе мерки за изтегляне на ППС от автомагистралата/скоростния път по най-бърз начин.
МПС-тата и трамваите трябва да бъдат с включени къси или дълги светлини, габаритни светлини и светлина за осветяване на задната табела с регистрационния номер.
На път извън населено място, всяко спряно на платното за движение МПС и тегленото от него ремарке трябва да бъдат обозначени с включени габаритни светлини.
При намалена видимост или през нощта (и при неизправна осветителна уредба) тегленото МПС трябва да има отзад в лявата страна червена светлина. По принцип, по време на движение теглещото МПС трябва да бъде с включени къси светлини и авариен сигнал, а тегленото – с включен авариен сигнал или с поставен отзад предупредителен светлоотразителен триъгълник.
При намалена видимост и през нощта, всяко ППС с животинска тяга трябва да има освен два бели или жълти светлоотразителя отпред, два червени светлоотразителя отзад и отзад вляво светещо тяло, излъчващо бяла или жълта добре различима светлина. Светлоотразителите трябва да са разположени симетрично от двете страни на ПС.
При намалена видимост и през нощта извън населените места водачът на стадо, придвижващо се по платното за движение, трябва да го обозначи откъм страната на движението със запален фенер.
Всяка ръчна количка, теглена или бутана, при движение през нощта и при намалена видимост трябва да има най-малко една бяла или жълта добре различима светлина отпред и най-малко една червена светлина отзад. Източникът на тези светлини може да е един, който да бъде разположен от лявата страна на количката. Светлините не са задължителни за ръчни колички с широчина, по-малка от 1 метър.
През тъмната част на денонощието и при намалена видимост водачът на велосипед е длъжен да ползва светлоотразителна жилетка при управлението му извън населените места.
В тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост водачът на индивидуално електрическо превозно средство е длъжен да ползва светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан; да го управлява с включени светлини.
При намалена видимост (или при интензивно движение) се разрешава движението на група пешеходци с водач по платното за движение само в колона един след друг.
Светлините трябва да бъдат включени при движение зад друго МПС на разстояние по-малко от 50 метра. През деня МПС се движат с включени светлини за движение през деня или с къси светлини.
Използването на дългите светлини е забранено при разминаване. В този случай превключването от дълги на къси светлини става, когато разстоянието между ПС е не по-малко от 150 метра или в момента, в който насрещният водач подаде сигнал чрез превключването на светлините; забранено е и при движение по осветени участъци от пътя.
Водачът е длъжен да намали скоростта и при необходимост да спре при заслепяване.
Водачът на недвуколесно ППС, спряно на платното за движение поради повреда, е длъжен на път извън населено място незабавно да измести ППС извън платното за движение; на път в населено място незабавно да измести ППС на място, където е разрешено паркирането, или извън платното за движение.
Когато изместването на ППС е невъзможно, водачът е длъжен да обозначи повреденото ППС с предупредителен светлоотразителен триъгълник или по друг подходящ начин, така че то да бъде забелязано навреме от водачите на приближаващите се ППС.
Предупредителният светлоотразителен триъгълник се поставя на разстояние не по-малко от 30 метра от повреденото ППС, в пътната лента, заета от него, и срещу посоката на движение на заобикалящите го пътни превозни средства. На автомагистрали и пътища с разрешена скорост на движение над 90 км/ч. предупредителният светлоотразителен триъгълник се поставя на разстояние не по-малко от 100 метра.
Като допълнителен сигнал за обозначаване на повредено ППС може да се използва и включването на авариен сигнал или габаритни светлини.
Правилата за обозначаване на пътя на повредено ППС се прилагат и за ППС, които са спрели за оказване на помощ.
Движещите се по пътя три- и четириколесни МПС се оборудват и със обезопасителен триъгълник, аптечка, пожарогасител, светлоотразителна жилетка.
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment