Атанас Илков: От лот 4 до 9 на АМ „Хемус“ няма разрешително за строеж

Преди два дни Главна дирекция „Национална полиция“ започна инспекция на строежа на магистрала „Хемус“. В сряда и четвъртък бяха иззети документи от „Автомагистрали“ и АПИ, за да се провери как се усвояват средствата

„Проверката е в доста напреднал етап и във връзка със събития от последните няколко дни имаме готовност да преодоставим доста подробна информация за установените нарушение при строежа АМ „Хемус“, заявиха от ГДНП.

„В ГДНП постъпи сигнал, който касае строителството на „Хемус“. В него се съдържат данни за извършени множество закононарушения при изграждането на магистралата. В хода на проверката действително бяха установени такива нарушения. Сключени са два инхаус договора между АПИ и „Автомагистрали“, в които АПИ възлага на „Автомагистрали“ изграждането на трасето от лот 1 до лот 9. Установено е, че от лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж. Не са започнали отчуждителните продецури по цялото трасе. Независимо от това към фирмите изпълнителни са преведни авансово огромни суми. За лот 4, 5 и 6, което е 27 км отсечка – 77 млн. лева, за лот 5, което е 23 км отсечка – 91 млн. лева, за лот 6, 32 км отсечка – 101 млн. лева. По лотовете 7, 8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но и там има преведени авансови суми в размер на 92 млн. лева“, съобщи Атанас Илков.

„От всички собственици на земи, през които ще минава магистралата, само за 4 лот е започнал отчуждаване на земите. Само при този лот е започнало някакво строителство, което дори не е напреднало. В 5 лот имаме около 2,5 км отнемане на земна маса”, каза още Илков и посочи, че са разпитани над 150 собственици на земи. Проверката на полицията продължава.

„През последния месец се извърши огромна работа от няколко структури в министерството по сигнала, подаден от МРРБ. Работим активно с помощта на НАП, както и  с ДАНС. Бяха открити множество нарушение от различно естество, работата по тях ще продължи. ”, обясни главният секретар на МВР Петър Тодоров.

НАП също участва в проверката. Шефът на Агенцията Румен Спецов посочи, че инспекторите са указали съдействие в три основни направления – анализ на договорите, преглед на счетоводството, както и съпоставка на движението на парите от „Автомагистрали” към съответните фирми. Поради законови ограничения обаче Спецов не разкри подробности.

„Ролята на НАП е важна, защото целта ни е да проверим дали изтичането на този ресурс не е довело до изтичане на облага, както и дали се извършени данъчни нарушения. Накратко казано, проверяваме дали тези нарушения не са ощетили всеки българин”, добави шефът на НАП. Ще се проверяват всички фирми, свързани със строежа на тези лотове.

„Стартирането на нашите проучвания започна от Комисията „Манолова”. Регионалният министър завари една папка с въпроси и задачи поставени от тази Комисия. В хода на проучванията се натъкнахме на раздаване на пари през процедурен хаос, по закон, възприет през 2016 г. от НС. Някои хора са смятали, че могат да раздадат 1 милиард на фирми през този процедурен хаос. Смятаме, че през 2020 г. не е имало необходимост да се раздадат 1 милиард лева на фирми, при положение, че предишните управляващи са знаели, че нямат разрешение за строеж на отсечките от 4 до 9 на „Хемус”, заяви регионалният министър Виолета Комитова.