Астрономи откриха признаци за първата планета, която се намира извън Млечния път

Астрономите са открили признаци, които показват коя може да бъде първата планета, открита някога извън нашата галактика

Близо 5000 „екзопланети“(планети, обикалящи около звезди отвъд нашето Слънце) – са открити досега, но всички те са разположени в галактиката Млечния път.

Възможният сигнал на планетата, открит от рентгеновия телескоп Chandra на НАСА, е в галактиката Messier 51. Тя се намира на около 28 милиона светлинни години от Млечния път, предаде BBC.

Откритието за новата планета се основава на разлика в светлинните сигнали, при които преминаването на планетата пред звезда води до характерен спад в яркостта при наблюдение с телескопи.Тази обща техника вече е използвана за намиране на хиляди екзопланети.

Тези обекти обикновено съдържат неутронна звезда или черна дупка, извличаща газ от близко орбитална придружителна звезда. Материалът близо до неутронната звезда или черната дупка се прегрява и свети при дължина на вълната на рентгеновите лъчи.

Тъй като регионът, произвеждащ ярки рентгенови лъчи, е малък, планетата, минаваща пред него, може да блокира повечето или всички рентгенови лъчи, което улеснява забелязването на транзита.

Членовете на екипа използваха тази техника, за да открият кандидата за екзопланета в двоична система, наречена M51-ULS-1.

„Методът, който разработихме и използвахме, е единственият понастоящем приложим метод за откриване на планетни системи в други галактики“, каза д-р Ди Стефано от Центъра за астрофизика Харвард-Смитсониън в Кеймбридж, САЩ, пред BBC News.

„Това е уникален метод, подходящ за намиране на планети около рентгенови двоични системи на всяко разстояние, от което можем да измерим крива на светлината.“

Превод и редакция: „Нова Вест“, Ралица Димитрова