Екоминистърът ядосан: Ще сезирам прокуратурата да разследва „Морска администрация“ за престъпление срещу околната среда

39

Министърът на околната среда Асен Личев ще сезира прокуратурата да разследва „Морска администрация“ за престъпление срещу околната среда. Причината е случилото се със заседналия кораб край Камен бряг.

„Днес съм поръчал да подготвят писмо до прокуратурата. Ще сезирам да се започне разследване по раздел престъпление срещу околната среда от НК срещу „Морска администрация“, заяви Асен Личев.

По думите му сме изправени пред две кризи – административна и екологична.

„Недопустимо е една страна членка да допусне кораб, който видимо отива към брега и е натоварен с насипен карбамид, който е забранен от европейското законодателство да се превозва в такъв вид, да се блъсне в нашия бряг, да застраши водната екосистема и защитена зона“, заяви Личев.

От екологична гледна точка – основният риск за средата е преодолян, защото горивото от кораба е източено.

„Няма как при никакви обстоятелства резервоарът да бъде пробит, а от него да изтече опасното гориво лек дизел“, обясни той.

„За мен преломните моменти бяха два – на 26 септември, където ми изтече търпението на бездействието на компетентните органи да се занимават с ликвидация и аз написах позиция, и на 27 през нощта, когато видях как самата „Морска администрация” действа по един нелеп начин. В резултат на това аз наложих и принудителна мярка, с която забраних извършването на тази операция”, добави Личев.

Експерти от МОСВ тестват водата край кораба ежедневно. Пробите от 29 септември показват, че концентрациите на амониев нитрат са с 1,6 пъти по-високи в сравнение с тези от 25 септември. Личев посочи, че оттук нататък служителите на МОСВ ще се грижат да не се уврежда околната среда, нито да се навреди на здравето на хората.

От „Морска администрация“ не са спазили плана за разтоварване на кораба. Било е планирано товарът да се разтовари в автоматично съоръжение за пълнене на чували по един тон директно на борда. Осигурени са две баржи. Тези чували е трябвало да се пренесат чрез кран, а между баржите и кораба е трябвало да бъде опънато платнище. От „Морска администрация“ самоволно са решили да променят плана, а като причина са посочили, че съоръжението за пълнене на чували е било повредено. Според Личев Агенцията е оставена без оборудване.