Какво е състоянието на намерената вчера „черна кутия“ на МиГ-29? Как работи черната кутия на самолет? Подробности дават в авиобаза „Граф Игнатиево“.
Авиоекспертите са успели да отворят черната кутия, но данните в нея все още не могат да бъдат снети заради технически проблем. В авиобаза „Граф Игнатиево” няма схема, която да проследи повредените връзки в черната кутия. Това налага Военното министерство да се обърне за съдействие към производителя в Украйна.
Зам.-командирът по летателната подготовка в авиобаза „Граф Игнатиево” полковник Николай Русев показа учебен регистратор, идентичен с този на падналия изтребител и обясни какви са параметрите, които записва. Предназначението на този регистратор е да съхранява информацията от системата датчици на борда на самолета. След всеки полет информацията от регистратора се сваля и се обработва със специален софтуер. Целта е да се установи как са функционирали системите на борда, за да може да се прецени дали самолетът да бъде пуснат отново за следващ полет.
В случай като този регистраторът е предназначен, за да осигури на разследващите информация, според която да се прецени дали на борда на самолета по време на полета е имало отказ или друга нещатна ситуация.
Когато регистраторът работи, той не се отваря. Последното отваряне на черна кутия е било през 2011 г., когато авиацията ни губи самолет. Тогава състоянието на регистратора позволява информацията да бъде извлечена, анализирана и да се направят съответните изводи на комисията, разследваща инцидента. Регистраторът не записва гласови комуникации, а само работата на системите в полет и на земята. Той съдържа информация пространственото разположение на самолета, ъглите на тангажа, курса, оборотите на двигателя и т.н, но не записва глас.
Този тип регистратори нямат радиомаяци, за да бъде търсен под водата със сонар. Т.нар. черна кутия е боядисана в оранжев цвят, за да може в случай на авария да може да бъде по-лесно открита. Вчера е бил анализиран само защитният модул на падналия самолет с паметта. Тази памет е направена от специална сплав, съединена е със специален кабел за пренос на данни.
При разбилия се МиГ-29 ВВС са извадили защитения корпус на регистратора. От него е бил откъснат блокът, осигуряващ интерфейса. За съжаление, е била нарушена херметичността на корпуса и той е бил пълен с вода и с петролни продукти, най-вероятно керосин.
Сплавта на кутията е направена така, че да издържи до 30 мин. температура над 1000 градуса и претоварване до 3400 G. Целта е модулът с памет, който се намира вътре в самия защитен контейнер да бъде максимално защитен.
„Ние направихме всичко възможно, за да съхраним модула на паметта в състоянието, в което дойде до нас. Този модул памет вече е при комисията, разследваща инцидента и оттук нататък ще се търси съдействие от производителя“, заявиха от авиобазата.