Министрите Виолета Комитова и Кирил Петков дадоха брифинг след проверки на „Автомагистрали“ и свлачищата
„Констатациите ни от проверките на „Автомагистрали“ и на свлачищата съвпадат с тези на Сметната палата. Вече посочихме пред медиите, че от 84 проекта, е само един изпълнен. Под проект се разбира нещо, което е нарисувано на хартия и е с разрешение за строеж“. Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройство Виолета Комитова.
Тревогата на МРРБ е, че заради краткия срок, проектите за укрепването на свлачищата няма да бъдат завършени. Такава схема имало и в „Автомагистрали“.
„Първо имаме прескочени обществени поръчки, след това имаме фирми, които сами си определят цените. Трето – има огромен инвестиционен риск, тъй като са дадени едни пари на фирми, които не са били необходими по това време. Това са големи пропуски, извършени от ръководителя на „Автомагистрали“ г-н Беличев“, обясни Комитова.
Тя е категорична, че трябва да се върнат обществените поръчки и парите към тях. Комитова не е съгласна и тези поръчки да се правят на инженеринг. Според нея трябва да има 84 компании, които да се справят с 84-те свлачища.
„Това означава, че вместо да имаме раздадени 400-500 млн. лв. на 25 фирми, сме могли да включим 250 компании, които са малки и средни предприятия. Но са се случили и други дефекти. Ние сме пренебрегнали пазарната икономика, пренебрегнали сме конкуренцията. Фирма, която за денонощие получава 100 млн. лв. аванс, имаме такъв случай в „Автомагистрали“, как се състезава с останалите фирми, които сто години няма да им стигнат за 100 млн. лв. В тази насока трябва да работим – към малките и средни предприятия“, категорична бе министър Комитова.
Проблемите в двете министерства са общи. И при язовирите, и при магистралите има дружества – шапки, добави министърът на икономиката Кирил Петков.
Tой посочи и сходен случай в икономическото министерство – при 416 язовира, 86% от договорите са сведени до 7 компании. От тези 416 язовира са завършени само 10, от които нито един не е в експлоатация и не е пълен.
„Тези язовири могат да имат 416 проекта, 416 надзора, 416 компании, които строят. Това са 1200 компании. В момента имаме 7. Тези 1200 компании щяха много добре да се финансират потенциално с кредити от ББР, с възможност спокойно за тези 630 млн. лв, които са похарчени, 500 хиляди да бъдат разпределени. Вместо това Българската банка за развитие е дала на 20 компании по 1,8 млрд лв.“, посочи Петков.
Министърът посочи, че Българската банка за развитие ще бъде с надзор и ограничение на кредитите. Планира се напълване на част от язовирите, които да се ползват за поливане.