Свличане на скална маса наложи затварянето на пътя за Рилски мянастир. Сопред валстите причината е обилен валеж.
Пътят към Рилския манастир ще остане затворен поне до спиране на валежите, съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, предаде DarikNews.
През това време през него, през светлата част на денонощието, ще могат да преминават само духовенството и персоналът на Светата обител. За целта ще бъде поставена светофарна уредба със сигналист, който ще я командва. Наблюдение ще бъде извършвано докато скатът не бъде укрепен на 100 процента.
Това е станало ясно по време на инспекция на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, уточняват от министерството. Днес той е бил на мястото на голямото срутище, което се активира в резултат на интензивните валежи през последните дни и затвори пътя от Кочериново към Рилския манастир.
Нанков е направил проверка на работата по разчистване на падналата скална маса заедно с Иван Досев – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев и проф. Николай Жечев – проектант на обекта.
Предстои довършване на строително-монтажни работи, сред които и анкериране. Изградената стена е поела голяма част от пораженията от активизиралия се срутищен процес.
Изпълнила е предназначението си да предотврати много тежко компрометиране на пътния участък и свличане на земна маса, която да затвори пътя за Рилския манастир за минимум половин година.
На мястото е монтирана и най-високоякостната мрежа според световните стандарти – с дебелина 4 мм и растери от 80/145 мм, която задържа около тон. Според мнението на пътните специалисти, падналият монолитен скален блок в резултат на валежите и силното преовлажняване на терена е над 30 тона и няма мрежа, която би могла да задържи подобен скален къс.
Проф. Николай Жечев е обяснил, че стената е издържала напора на ската. Предстои анкериране, за да не се получава рязко откъсване на скални късове. Ще бъдат поставени и 5900 м диагонални високоякостни въжета, които ще обединяват мрежите и ще спират падането на скалните късове.
Това ще ограничи пораженията. Третото нещо, което трябва да се направи, е да се получи консолидация на масива, като се направят хоризонтални дренажи, които ще го отводняват и ще действат поне 3-4 години, е посочил професорът.
Извършването на геоложки огледи ще продължи, за да се прецени как да продължи укрепването. Пораженията по асфалтовата настилка ще бъдат коригирани от компанията.
Заместник-министърът е подчертал, че безопасността е най-важна и затова е работено денонощно. Големият скален къс е премахнат от пътното платно, то е изчистено в рамките на само няколко часа в тъмната част на денонощието. Нанков е благодарил на работниците, които в изключително опасни условия са успели да извършат аварийно-възстановителните мероприятия.
На въпрос дали не е трябвало да се обруши скатът, заместник-министър Нанков е коментирал, че премахване на целия скален блок би активирало 600-метрово свлачище.
По информация от НИМХ се очаква климатичната обстановка да остане непроменена до сряда – с усложнения и очаквани обилни валежи и сняг в по-високите места, основно в западна България.
Очаква се в резултат на това и на други места да се проявят свлачищни и срутищни процеси.
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment