При катастрофата загинаха 20 души, а 10 бяха ранени, след като автобус излетя от пътя.
Автобусът се движи от манастир „Седемте престола“ към София. При опит да вземе завоя край Своге, водачът се удря в два автомобила, излиза от пътя и пада в пропастта. 17 от загиналите са от Световрачене, част от фолклорна формация, която се е прибирала от участие. Експертиза доказа, че шофьорът е превишил скоростта и вместо с 40, се е движил с 53 километра в час, припомня bTV.
Проби, взети от асфалта, показват че не отговаря на изискванията и стандартите. Независима експертиза заключи, че в износващия пласт вместо натрошен камък, има по-евтиния варовик.
Участъкът край Своге е част от 82-километровия път София-Мездра, който е ремонтиран две години преди трагичния инцидент за над 23 милиона евро. Рехабилитацията е на „Трейс Груп Холд“. Тогава от фирмата отговориха писмено, че са изпълнили качествено и в срок целия проект. Потвърждение за това било, че работата им е приета без забележки от възложител, инженер и надзор.
Малко след катастрофата от „Трейс“ преасфалтиха отсечката. Но жителите на Своге реагираха, че ремонтът не е качествен.
Сигнали за опасния участък има месеци преди инцидента. Реакция от институциите – няма. Заради трагедията с поста си се разделиха трима министри – Николай Нанков на регионалното развитие, Ивайло Московски на транспорта и Валентин Радев на МВР.
В края на юли прокуратурата приключи разследването. Според държавното обвинение – превишена скорост и лоша пътна настилка са причинили произшествието. Освен шофьора на автобуса, на съд отиват още петима души, които са отговаряли за строителството на отсечката.
За „Тази сутрин“ председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски обясни, че инцидентът е дал различен прочит на темата за отговорността. Според него участъка в момента е в добро състояние, но призна, че секторът за безопасност е недофинансиран.
„Извършени са многократни одити, извършват се ремонти на участъци с компрометирани настилка или други елементи. Мога да заявя, че пътят е в добро експлоатационно състояние и независимо от трафика, при спазване на пътната сигнализация би трябвало да бъде безопасен“, коментира той.
Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики обясни, че за 2 години диалогът между експерти и институции е значително подобрен. Тя обясни, че продължава да има проблемни участъци по пътя, но също обясни, че секторът няма достатъчно финансиране.
По публикацията работи Снежина Раева
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама