Ще плащаме 80% от глобата, ако го направим в периода на обжалване

99

Гражданите, едноличните търговци и юридическите лица с наложени глоби или имуществени санкции ще могат да платят само 80% от сумата, ако го направят в срока на обжалване

Това е една от промените в Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), която Министерският съвет одобри на днешното си заседание.

Пакетът с изменения е предложен от вицепремиера Екатерина Захариева, след проведени широки консултации с представители на изпълнителната власт, съда, прокуратурата, адвокатурата, научните среди, Националното сдружение на общините в Република България, граждани, търговски дружества, работодателски организации, чуждестранни търговски и индустриални камари.

Възможността за намалено плащане на глобата цели повишаване на събираемостта, навременност на санкцията и облекчаване на съдилищата от голям брой дела, тъй като при плащането в намален размер няма да може да се обжалва размерът на наложената санкция. Предвижда се обаче наказателното постановление да може да се обжалва по отношение размера на другото по вид административно наказание, ако има наложено такова наред с глобата или относно отнети вещи в полза на държавата. Самият нарушител ще избира дали да се възползва от плащане на глобата или имуществената санкция в намален размер или да обжалва пред съда цялото наказателно постановление.

Въвежда се и т.нар. споразумение, което ще позволи приключване на административнонаказателното производство в кратки срокове. Контролните органи са длъжни да разяснят на лицето правните възможности и последиците от споразумението. То се съставя в писмена форма между страните и се издава вместо наказателно постановление. При сключването му е предвидено намаляване на размера на глобата или имуществената санкция – в размер на 70 % от минимума или абсолютния размер на глобата или имуществената санкция предвиден в закона за извършеното нарушение, а когато в закона не е предвиден минимум – се определя от наказващия орган, но не повече от 70 % от половината от максимума. Споразумение няма да може да се сключи в четири случая: за повторно извършено нарушение; когато нарушението не попада в дефиницията за повторност по силата на специален закон – за нарушение, извършено в едногодишен срок от влизане в сила на акт, с който на нарушителя е наложено административно наказание или е издадено предупреждение за нарушение от същия вид; когато деянието съставлява престъпление; когато признанието на нарушителя не се подкрепя от материалите по преписката. Споразумението е окончателно и има последиците на влязло в сила наказателно постановление. Сумата се заплаща в 14-дневен срок от сключването, а в случай че не бъде заплатена, наказващият орган обявява, че не е постигнато споразумение и издава наказателно постановление.

Законопроектът създава ефективни правни гаранции за защитата на гражданите в извънсъдебната фаза на процеса чрез обжалваемост на всички актове, които могат да засегнат правата и законните интереси на лицата. Вече ще могат да се обжалват предупреждението по чл. 28 ЗАНН, издадено при маловажен случай на нарушение и резолюцията за прекратяване на административнонаказателното производство, освен когато наказващият орган прекратява производството и изпраща материалите по преписката на прокурора, поради установени признаци на извършено престъпление. Когато наказващият орган е извършил разпореждане с веществени доказателства или е отнел вещи в полза на държавата, съответният акт ще може да се обжалва и от собственика на вещите. Тези промени са в унисон с чл. 120, ал. 2 от Конституцията на Република България, предвиждащ гражданите и юридическите лица да могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, с чл. 6, ал 1 от ЕКПЧ, предвиждащ, че всяко лице при определянето на неговите граждански права и задължения има право на справедливо и публично гледане на неговото дело в разумен срок от независим и безпристрастен съд, и с чл. 1 от Протокол 1 от ЕКПЧ относно правото на необезпокоявано ползване на притежания.

Друга гаранция за упражняване правото на защита на лицата е увеличението на процесуалните срокове. Срокът за депозиране на възражения срещу съставения акт за установяване на административно нарушение се увеличава от 3 на 7 дни, а срокът за оспорване на наказателни постановления и другите актове на наказващия орган – от 7 на 14 дни. Така гражданите и бизнесът ще имат повече време да организират защитата на своите права и законни интереси.

С проекта се предвиждат и повече превантивни антикорупционни мерки при осъществяване на контролната и санкционна дейност на администрацията — предвижда се отправяне само на писмено, но не и на устно предупреждение при маловажен случай на нарушение и ограничаване правото на субективна преценка на наказващия орган относно това, кога е налице маловажен случай, чрез създаване на законова дефиниция на това понятие; разширява се кръгът на лицата, които могат да искат възобновяване на производството; ограничава се субективната преценка на наказващите органи за размера на санкцията, в случай на сключване на споразумение за приключване на административнонаказателното производство; въвеждат се ясни правила кога лице с правомощие на актосъставител, не следва да съставя акт за установяване на административно нарушение или са налице основания за отвод на наказващия орган, сроковете и реда за отвод на наказващия орган; лимитират се основанията за прекратяване на производството и реквизитите на мотивираната резолюция; предвижда се задължение за наказващия орган да изложи мотиви в наказателното постановление по отношение на вида и размера на наложената административна санкция.

Предлага се осъвременяване на института на възобновяване на административнонаказателното производство чрез прецизиране на подлежащите на възобновяване актове и сроковете за това. Допълват се и основанията за възобновяване с нови такива – когато с решение на Европейския съд по правата на човека е установено нарушение на ЕКПЧ, което има съществено значение за делото или преписката; когато вследствие допуснато съществено нарушение на процесуалните правила правоимащите лица са били лишени от възможността да участват в административнонаказателното производство или не са били надлежно представлявани; когато с влязло в сила решение на съда се отмени административен акт, констатациите, в който са взети предвид от наказващия орган при издаване на наказателното постановление и др.
Предвижда се при противоречива или неправилна практика по приложението на ЗАНН да се произнасят съвместно съответните колегиите на ВАС и ВКС с оглед спецификите на административното наказване. Разширява се също така кръгът на органите, които могат да инициират тълкувателна практика на върховните съдебни инстанции чрез включване на Министерския съвет, всички министри и колективни органи на власт, създадени със закон и отговарящи за изпълнението на съответния нормативен акт.

Следвайки заложените от правителството цели за развитие на електронното управление, се урежда възможността, при изрично заявено желание от нарушителя, наказателното постановление да му се връчва чрез изпращане на съобщение до персонален профил, регистриран в информационната система за сигурно електронно връчване като модул на Единния портал за достъп до електронни административни услуги по смисъла на Закона за електронното управление.

С оглед на развитието на дигиталното общество и запълването на празноти в закона се урежда териториалната компетентност на наказващите органи за нарушения, извършени в киберпространството.

*******

Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама