Релеф на гладиатори в битка намери археологът Иван Църов при разкопките в Никополис ад Иструм.
Находката е изключително рядка, в България има не повече от десетина подобни изображения и още толкова са надписите, свързани с гладиаторските битки, уточнява шефът на Регионалния исторически музей, който работи в римския град около седмица.
Сцената е динамична, което прави изображението още по-интересно, пише borba.bg. Релефът показва битката между класически гладиатор и ретиарий. „Това са две от поне 15-те различни категории гладиатори, които са съществували в онези години. Различавали са се по оръжията, които са използвали в битките. Класическият гладиатор е излизал на арената с къс меч, ретиарият – с тризъбец и меч. Филмът „Гладиатор“ онагледява чудесно гладиаторските игри и всички, които са го гледали, могат да си представят сцената, която излезе в Никополис ад Иструм“, казва Иван Църов. И признава, че изображението дава информация за това, което се е случвало в Никополис ад Иструм в Античността.
Релефът е излязъл под настилката на малкия площад в югозападния ъгъл на форумния комплекс. Това е мястото за отдих и срещи в римския град. Форумът е близо до театъра, така че там хората са си прекарвали и антрактите.
Към II – III век е датиран релефът. Заедно с него археологическият екип на Иван Църов е попаднал и на няколко фрагмента с надписи от същия период. „Това е времето, когато е издигната постройката и градът е процъфтявал. Някъде през IV в. природно бедствие, най-вероятно е било земетресение, е съборило сградите тук. После през късния V век, в началото на VI в. хората са се преселили в Царевец, където са създали новия град Зикидава. Населението, останало тук, явно не е знаело какво да прави с детайлите, които са нападали след земетресението. Това, което за тях е било най-лесно, е да изкопаят огромни ями и да хвърлят в тях детайлите. За моя радост и за мой късмет, защото миналото лято, ето и сега, излизат изключително интересни фрагменти“, казва Иван Църов.
Релефът, който той вдигна в петък, ще бъде отнесен в лабораторията на Регионалния исторически музей, за да бъде почистен добре. Докато върви реставрацията, археолозите ще изследват стила и техниката на майстора, изковал изображението върху камъка. Всички детайли преминават подобна обработка, за да бъдат подготвени за евентуална анастилоза. Това е процесът, при който се възстановяват в оригиналния им вид разкритите детайли, а липсващите части се запълват със съвременни материали.
„Подобни релефи обичайно са били вградени в стени, възможно е да са били част от колона. Но този е по-вероятно да е част от жертвеник. На гърба на камъка има два големи улея, които ме навеждат на мисълта, че релефът е украсявал култов постамент, около който са били извършвани ритуали преди гладиаторските игри. В тези улеи е било наливано мирото. Но това е все още само работна хипотеза“, обяснява г-н Църов.
До момента археолозите, които са работили в Никополис ад Иструм, не са успели да установят точното място, където са се случвали гладиаторските игри в римския град. Няма разкрити останки от трайно съоръжение. Има само три надписа, които са косвени доказателства, че арената е била някъде извън града. През 1985 г. е излязъл един такъв надпис в гимназиона, това е мястото, където са се подготвяли младите момчета да бъдат гладиатори. Заможните граждани са били тези, които са организирали гладиаторските игри. Те са продължавали 10 дни, в тях са участвали 10 двойки гладиатори и са били убивани 100 диви животни.
„Въобще гладиаторските битки всъщност са били по-скоро игри, които се доближават до представата ни за шоу. Холивуд ни дава малко грешна представа за тази част от историята. Гладиаторите са били подбирани сред воините, обучавани дълго време и в тях са били инвестирани твърде много средства. Затова гладиаторите не са се избивали на арената, а просто са се биели, за да доставят радост на зрителите. Е, ако публиката вижда, че някой твърде се размотава на сцената и се скатава, тогава започва да крещи и с палец да показва, че иска смъртта на този мързелив гладиатор“, разказва археологът, докато екипът му успява да изчисти релефа от пръстта и да го вдигне от мястото, където е разкрит.
Студенти и местни работят с Иван Църов в Никополис ад Иструм. В екипа на шефа на търновския музей работи и Михаела Томанова, която е докторант в Софийския университет и реставратор в Регионалния исторически музей. За втора година с Иван Църов е и Мина Колева, която завършва археология в Кентърбъри. „Тази година се дипломирах като бакалавър, предстои ми да уча и магистратура. Стажът на терен е задължителна част от обучението ми и една година бях в Съсекс, където също има римско селище. Тук идвам за втори път, защото много ми харесва и мога на практика
да видя това, което уча за тази епоха“, казва Мина и уточнява, че тази година практиката й вече не е задължителна, но пък тя е любопитна да продължи да участва в разкопките. Казва, че някога е мечтала да бъде съдебен антрополог и че идеята да работи именно това, все още се върти в главата й.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment