Нови и екзотични такси и неустойки надуват размера на бързите кредити.
Заради тях жена от Русе с 14 заема трябва да върне два пъти повече от това, което е изтеглила, предава NOVA.
Контролните органи отчитат бум на жалбите срещу фирми за бързи кредити. Само при омбудсмана за последните три години са постъпили над 3700 оплаквания от измамени граждани. Най-често нарушенията са свързани с неравноправни клаузи, скрити такси и предлагане на допълнителен пакет от услуги, които никога не се предоставят на потребителите.
Фирмите за бързи кредити измислят все по-нови и по-екзотични такси. Според юристите това се прави в стремежа им да надхвърлят тавана, който държавата поставя на крайната цена на заемите.
„В един от договорите бях попаднала на такса „Преференциално отношение в офиса”, каквото и да означава това или „събиране на вноска на офиса на каса – без допълнителна комисионна”, при положение че законът забранява събиране на комисионни“, обясни адвокат Десислава Филипова.
„Целта е хем да изглежда, че спазват закона, хем да сложат оскъпяване, което да им позволява да движат бизнеса“, коментира кредитният анализатор Тихомир Тошев.
В договорите откриваме и такси „оценка на риска”, „ангажимент” и „предизвикан риск”, които нищо не говорят на потребителите.
„При кредит от 350 евро за това, че клиентът не си е платил навреме застраховката, той е натоварен с 2 000 евро такса. Друга типична такса е „Посещение в дома” – при забава на плащане на кредита се събира такса за това, че кредиторът притеснява своя клиент. С подобни финансови капани дългът нараства до 7 пъти над сумата, която се дължи като заем и лихва“, заяви Филипова. В подобен капан попада и жена, пожелала да остане анонимна. Ще я наричаме Петя. Заради финансови затруднения и нужда от пари, за да помогне на близък човек, стига до безкрайно теглене на кредити.
„Имам 14 активни кредита в момента. Всичките са от фирми за бързи кредити. Бях стигнала до момент, в който не можех да плащам. Тормозеха ме по телефона, бях се сринала психически“, разказва потърпевшата. Към кредитите, които Петя теглила, били добавяни и такси за услуги, които реално не получила, както и такса за експресно разглеждане на документите.
„Самият закон забранява потребителите да се товарят с такси, свързани с усвояването и управлението на кредита. Още повече, че рекламите на тези фирми казват, че бързо се отпуска кредит и няма нужда от експресно разглеждане“, заяви адвокат Филипова. „Онези такси, които са условия за използване на услугата, от които потребителят не може да се откаже, влизат в ГПР“, каза Николай Цветанов от Асоциация на фирмите за отговорно небанково кредитиране.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама