Нови и екзотични такси и неустойки надуват размера на бързите кредити.
Заради тях жена от Русе с 14 заема трябва да върне два пъти повече от това, което е изтеглила, предава NOVA.
Контролните органи отчитат бум на жалбите срещу фирми за бързи кредити. Само при омбудсмана за последните три години са постъпили над 3700 оплаквания от измамени граждани. Най-често нарушенията са свързани с неравноправни клаузи, скрити такси и предлагане на допълнителен пакет от услуги, които никога не се предоставят на потребителите.
Фирмите за бързи кредити измислят все по-нови и по-екзотични такси. Според юристите това се прави в стремежа им да надхвърлят тавана, който държавата поставя на крайната цена на заемите.
„В един от договорите бях попаднала на такса „Преференциално отношение в офиса”, каквото и да означава това или „събиране на вноска на офиса на каса – без допълнителна комисионна”, при положение че законът забранява събиране на комисионни“, обясни адвокат Десислава Филипова.
„Целта е хем да изглежда, че спазват закона, хем да сложат оскъпяване, което да им позволява да движат бизнеса“, коментира кредитният анализатор Тихомир Тошев.
В договорите откриваме и такси „оценка на риска”, „ангажимент” и „предизвикан риск”, които нищо не говорят на потребителите.
„При кредит от 350 евро за това, че клиентът не си е платил навреме застраховката, той е натоварен с 2 000 евро такса. Друга типична такса е „Посещение в дома” – при забава на плащане на кредита се събира такса за това, че кредиторът притеснява своя клиент. С подобни финансови капани дългът нараства до 7 пъти над сумата, която се дължи като заем и лихва“, заяви Филипова. В подобен капан попада и жена, пожелала да остане анонимна. Ще я наричаме Петя. Заради финансови затруднения и нужда от пари, за да помогне на близък човек, стига до безкрайно теглене на кредити.
„Имам 14 активни кредита в момента. Всичките са от фирми за бързи кредити. Бях стигнала до момент, в който не можех да плащам. Тормозеха ме по телефона, бях се сринала психически“, разказва потърпевшата. Към кредитите, които Петя теглила, били добавяни и такси за услуги, които реално не получила, както и такса за експресно разглеждане на документите.
„Самият закон забранява потребителите да се товарят с такси, свързани с усвояването и управлението на кредита. Още повече, че рекламите на тези фирми казват, че бързо се отпуска кредит и няма нужда от експресно разглеждане“, заяви адвокат Филипова. „Онези такси, които са условия за използване на услугата, от които потребителят не може да се откаже, влизат в ГПР“, каза Николай Цветанов от Асоциация на фирмите за отговорно небанково кредитиране.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment