Експерти по разрушаване взривиха останките на гигантския мост Моранди в италианския град Генуа почти година, след като структурата се срути.
Хиляди хора бяха евакуирани преди експлозиите, които изравниха със земята две големи кули, съдържащи около 4500 тона бетон и стомана, съобщи Би Би Си (BBC), цитирана от БГНЕС.
Около кулите бяха поставени водни резервоари, за да се предотврати разпространението на фини прахови частици.
43-ма души загинаха, когато част от моста и колите, които пътуваха по него, паднаха от 45 м през август миналата година.
Това предизвика ожесточени дебати за безопасността на италианската пътна и мостова инфраструктура.
Мостът Моранди беше от критична важност за придвижването в Генуа, част от оживената магистрала А10, която обслужва италианската Ривиера и свързваше Северна Италия с Франция.
Как бе организирано взривяването
На стотици жители, сред тях бременни жени и възрастни хора, беше наредено да напуснат района в четвъртък, ден преди събарянето.
Повече от 3400 други хора бяха евакуирани в петък сутринта от зоните около двете кули в подготовка за операцията.
Пътищата в радиус от 300 метра от мястото за разрушаване бяха затворени.
Експлозиви бяха прикрепени към сводовете на кулите и все още съществуващите части на моста.
Минути преди експлозиите се чуваха сирени, започна и пръскането с вода по структурата и основите.
След осем секунди кулите вече ги нямаше.
Десетки водни резервоари и торби бяха поставени до и под конструкцията, с цел да се предотврати разпространението на фин прах, като така се образува водна стена с височина около 50 метра в момента на детониране на експлозивите.
Специализираният екип каза, че ще са нужни само шест секунди, докато бетонните и стоманените кули бъдат разрушени напълно.
Италианските вицепремиери Матео Салвини и Луиджи Ди Майо се присъединиха към зрителите в Генуа за да наблюдават разрушаването, излъчвано на живо по италианската телевизия.
Какво се случи преди година
По време на проливен дъжд на 14 август 2018 г., 200-метров участък от моста Моранди се срина заедно с една от трите му основни опорни кули, смазвайки десетки превозни средства в натоварения трафик.
Отломките се изсипаха по железопътни линии, в река и върху склад. Общо 43 души загубиха живота си.
Стотици пожарникари се включиха в спасителни работи с повдигащи съоръжения, екипировка за катерене и кучета, които се опитваха да намерят оцелели и трупове.
На местни жители от близките жилищни блокове под един от стълбовете на моста, първоначално бе съобщено, че домовете им са изложени на риск.
След трагедията стана ясно, че стоманените пръти, поддържащи дългия 1,2 километра мост, бавно са се разпадали в продължение на десетилетия, силно повредени от морския въздух.
Ерозията им се е ускорила от тежкия трафик по моста, по който всяка година преминаваха по около 25 милиона превозни средства.
Мостът, проектиран от Рикардо Моранди, е завършен през 1967 г., но през 2016 г. беше извършена частична реконструкция, а през 90-те години бяха извършени и някои основни ремонти.
Подобен мост обикновено е проектиран поне за 100 години живот.
През декември известният италиански архитект Ренцо Пиано се съгласи да контролира изграждането на нов мост, който се очаква да бъде най-скъпия в Европа и да готов до края на идната година.
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама