Най-много се ходи на концерти, следвани от изложбите и филмовите прожекции
Поне веднъж месечно ходят на културно събитие софиянци, живеещи в близките до центъра квартали – “Яворов”, “Христо Смирненски”, “Подуяне” и “Гео Милев”. За разлика от жителите на “Младост”, които казват, че ходят на кино, театър или концерт до 6 пъти годишно.
Това показват резултатите от качествено и количествено изследване на предлагането и потреблението на култура в София. То е част от мащабната работа по подготовката на дългосрочната визия за развитие на София до 2050 г. В него са изследвани нагласите на живеещите в 3 зони – квартали, близки до центъра, в “Младост”, “Горубляне”, “Дървеница”, “Мусагеница”, “Камбаните” и Студентски град и тези в северната дъга като “Кремиковци” и “Нови Искър”.
Така според данните в близките до центъра квартали има най-висок процент на заявилите, че посещават културни събития поне веднъж в месеца – 11,2%. Пак там обаче е отчетен и най-висок процент на призналите, че изобщо не ходят на културни събития – 39,7. Най-много хора, посещаващи културни събития до 6 пъти годишно, са отчетени в зоната с кварталите, в която влиза “Младост” – 31,8%. А тези, които отговарят, че ходят на театър или на кино по-малко от 3 пъти в годината, са 38,2%.
Жителите и на трите зони обаче имат висока удовлетвореност от културното предлагане в града като наситеност и жанрово многообразие – 80%. И все пак изследването показва, че културата се случва основно в центъра, а предлагането на такъв тип събития в кварталите е незадоволително – за около 85% от анкетираните. Като
най-разпознаваем културен обект в кварталите се очертава читалището – според 62,2%
Така логично най-често посочваната локация за посещение на културна проява от жителите на трите зони е центърът – 60%.
Половината от тях имат остра нужда от повече културни събития в кварталите. Горе-долу същият дял обаче подкрепят твърдението, че е по-добре културата да се концентрира в центъра. Иначе освен читалищата в кварталите местата за култура са библиотеки и сцени на открито. На въпрос липсата на кои места е важно да се запълни, най-голям е процентът на посочилите “няма такава необходимост” – 41,3%, следвани от “пространство за културни събития на открито” – 26,6%.
Концертите пък са начело сред културните събития в София, случили се в периода 2007-2018 г. – 6944. Данните са от културния гайд “Програмата”. Сред концертите пък преобладават тези с рок и джаз. След тях се нареждат изложбите, партитата и прожекциите на филми. За последните 2 г. в столицата са прожектирани 554 филма в 31 кина или институции. За същия период показаните музейни експозиции и изложби пък са 197.
Направено е и допитване сред културни мениджъри. 43,7% от тях получават финансиране от общинската програма “Култура”, 36,9% – от друг източник. Като пречки за провеждане на събития извън центъра, те посочват ниската посещаемост, липсата на интерес и транспортни пречки. Над 1/4 от тях обаче смятат, че условията за развитие на дейността им в последните години се е подобрила.
Близо 60% от туристите идват в София заради интересната история, култура и традиции. Това сочат данните от изследване на идентичността на София, проведено за целите на инициативата “Визия за София”.
Освен анкети сред туристи са правени такива и сред чужденци, живеещи в столицата, сред експерти, както и анализ на различни материали, посветени на столицата.
30% от туристите посочват, че са решили да посетят София заради удобните и евтини самолетни билети.
При престоя си 61,2% от анкетираните са разгледали безплатните забележителности в центъра – ротондата “Св. Георги”, останките от древна Сердика, храма “Св. Ал. Невски” и др. 37,6% пък са платили такса за музей, галерия или друга забележителност. Близо 50% от туристите определят като “по-скоро удовлетворително” наличието на туристически атракции в града. Доволни от туристическата информация са 49,2%, а от качеството на услугата – 44,2%. Най-често при престоя си чуждите гости се придвижват пеша – 67,8%.
Най-големите позитиви от престоя пък са вкусната кухня – 57%, нощният живот – 54%, и близостта на планината Витоша – 30%.
Туристите описват София като по-спокойно място, по-евтино и с много по-богата история в сравнение с други европейски градове. Повечето намират сходство с Будапеща и Букурещ, а по-малко – с градове като Виена и Барселона. Като разпознаваеми символи на града се очертават планината Витоша, минералната вода, парковете и различните културни пластове. Сред предимствата на града са още другите планини край Софийското поле, малките и уютни заведения, нощният живот и уличното изкуство.
Живеещите в столицата чужденци посочват за основни причини за идването си по-достъпното образование, цената на живота и добрите отзиви от близки и роднини. /24chasa.bg
*******
Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама
Планирането на екскурзия до Япония може да бъде вълнуващо, но и предизвикателно. За да се…
С всяка година интериорният дизайн се променя и развива, като носи нови тенденции и концепции…
Данъчната оценка на имот е процес, който се изисква при различни сделки или административни процедури,…
Пантофите за детска градина са неразделна част от ежедневието на всяко дете. Те не само…
Възможността да не сме единствените разумни същества във Вселената винаги е интригувала света. Какво ще…
Доколко животът на Земята се влияе от слънчевата радиация? Ново проучване доказа въздействието на електромагнитните…
Leave a Comment