Откриха причината за пожара в бързия влак при гара Коньово

34

Кадър: Нова

Най-вероятна причина за пожара в бързия влак София -Бургас: късо съединение в елтаблото за осветлението и отоплението на третия вагон.

„Засега е рано да се каже категорично, но първоначалните огледи сочат с 80-90 процента, че пожарът във влака е тръгнал от елтаблото в третия вагон, от което се командват осветлението и отоплението на вагона“. Така смята инж. Бойчо Скробански, ръководител на Специализираното звено за разследване в Министерството на транспорта. Днес той участва в първия оглед по светло на опожарените вагони от бързия влак София-Бургас на гара Коньово.

Най-вероятно става въпрос за късо съединение някъде в шкафовете отдолу, където е главното захранване и върви високото напрежение, допълват експерти. Но все още няма окончателна версия, до окончателното решение предстоят още огледи. Може например да се окаже, че е имало и външна намеса – ако някой от пътниците е пушил тайно в тоалетната, тъй като това във влака е забранено.

Около 80 пътници от бързия влак София-Бургас извадиха огромен късмет в петък вечер, защото пожарът лумна на влизане в гара Коньово – между Нова Загора и Ямбол, и хората с багажа им бяха свалени от вагоните на перона без паника. Никой от тях не е пострадал. Това стана в 20,01 часа. В противен случай можело да се повтори трагедията от нощния влак за Добрич през февруари 2008 г., когато при пожар в спален вагон загинаха 9 човека.

По разписание влакът трябвало да спре на Коньово, за да се размине с бързия влак от Варна за Пловдив. Вече в района на гарата при забавен ход пътници и служители на БДЖ усетили и видели да излиза пушек от задната врата на третия вагон. Когато влакът окончателно спрял, пътниците били евакуирани веднага. Хора от превозната бригада действали професионално. След като извели пътниците, с помощта на някои от тях се опитали да изгасят огъня с наличните пожарогасители, но напразно. Въпреки че били изпразнени 3 пожарогасители, течението разнесло пламъците назад върху четвъртия, последен вагон на композицията, който също пламнал. Пристигналите на гарата 2 пожарникарски екипа не успели да спасят двата вагона, които изгорели напълно. До късно през нощта те останаха, за да обливат с вода тлеещите вагони.

Композицията на горелия влак – локомотив и 4 вагона, последните 2 от които изгоряха напълно, засега остава на трети коловоз на гара Коньово. Там днес продължи огледът на следователи и експерти от БДЖ и Министерството на транспорта. Те казаха, че пострадалите вагони са по на 37 години, но не възрастта им била причина за произшествието, тъй като били минали технически преглед преди заминаването на влака от гара София. Предстои те да бъдат закарани в депо, където ще бъдат направени нови огледи и още една експертиза, което ще отнеме време.

Целта била не толкова да се търсят виновни за пожара, а да се разбере със сигурност техническата причина за инцидента, за да не се повтори той отново. Да търсят отговорност от длъжностните лица за пожара е в задълженията на ръководството на предприятието „Пътнически превози“ на БДЖ.

 

*******

Стани част от новините с NovaVest.bg! Изпрати ни твоята новина и снимки по всяко време на novavest.bg@gmail.com или като съобщение на facebook.com/novavest.bg. Чети, споделяй и коментирай най-важното от България и света!
За реклама: https://novavest.bg/реклама